Sök:

Användargränssnitt för muntligt vad hos ombud


Bakgrunden till det här examensarbetet är att ATG ville få fram ett konstruktionsunderlag till en direktspelsapplikation med ett väl fungerande gränssnitt. Detta inkluderar att bygga en prototyp och utvärdera denna med hjälp av användarna. Mitt mål med examensarbetet har varit att skapa ett gränssnitt som både nybörjare och erfarna totomatanvändare ska kunna använda utan att stöta på problem eller tycka att gränssnittet hindrar eller fördröjer de arbetsuppgifter de har att sköta. I min problemlösning har jag använt mig av prototyping som innehåller följande fem steg vilka jag har gått igenom en gång under mitt exjobb. 1. Identifiera centrala behov 2. Utarbeta första prototyp 3. Demonstrera och diskutera förbättringar 4. Införa förbättringar 5. Täcker prototypen behoven? För att lösa problemet har jag försökt att hela tiden ha den tänkta användaren i åtanke och försökt involvera dessa så fort möjlighet givits bl a genom enkäter och testkörningar där användarna fick berätta om hur de upplevde gränssnittet. Resultatet av mitt examensarbete är en prototyp som behöver genomgå förbättringar men som även har vissa lyckade delar. Det som var mest positivt var att prototypen uppfattades som lätt att förstå vilket förenklar inlärning och minskar felnivån. Jag har fått mycket bra och informativ feedback från de användare jag involverat och resultatet hade nog inte blivit tillnärmelsevis så bra utan deras medverkan.

Författare

Anna Bergström

Lärosäte och institution

Luleå/Systemteknik

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..