Sök:

Antikvarisk marknadsföring

Om historiebruk och History Marketing inom ICA


Jag har i denna uppsats intresserat mig för historiebruk inom History Marketing. Uppsatsen har handlat om ICA och materialet har bestått av den historiska webbplatsen ICA-historien (www.ica-historien.se), skapad 2008 av Centrum för Näringslivshistoria på uppdrag av ICA. Frågeställningarna har handlat om hur människor inom ICA framställs, samt vilken typ av historiebruk man kan hitta i ett företag som ICA och hur detta skapas. Undersökningen har gjorts genom textanalys av det material som finns publicerat på webbplatsen. Teorin har kretsat kring att History Marketing fungerar dels genom att stärka självbilden av företaget, dels att det fungerar som en reklamstrategi. Nietzsches tre olika historiebruk, monumentalistiskt, antikvariskt och kritiskt, har applicerats på detta teoretiska antagande.Undersökningen har visat att personerna inom ICA beskrivs såväl monumentalistiskt (högre upp i företaget) som antikvariskt (bland handlare och anställda), med en särskild personkult omkring grundaren Hakon Swenson. På det stora hela är ICAs historiebruk dock att betrakta som antikvariskt och riktar sig inåt mot organisationen i syfte att verka stärkande. Historiebruket skänker mening, legitimitet och förmåga att hantera förändring i företaget, men utan att göra särskilt stora anspråk på auktoritet. En fråga som uppenbarat sig, och som diskuterats i uppsatsen, är huruvida bilden av ICA skiljer sig beroende på om man är utomstående eller verksam inom organisationen. Måhända är bilden av företaget mer antikvarisk och omfamnande om man tittar utifrån, medan den är stoltare och mer monumentalistisk inom organisationen.

Författare

John Berg

Lärosäte och institution

Södertörns högskola/Institutionen för historia och samtidsstudier

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..