Sök:

Animal Assisted Therapy som fysioterapeutisk behandling för barn och ungdomar inom habilitering och rehabilitering

En litteraturöversikt


Behandling eller terapi ihop med hund kan hjälpa barnet att utveckla och förbättra dess finmotoriska färdigheter. Hunden kan även medverka och underlätta vid utbildning och dessutom öka barnet fysiska, mentala och emotionella status. En hunds utryck av sympati och omtanke kan vara första gången barnet upplever att de blir hörda och känner sig viktiga och på så sätt ger dem tröst. Syftet med denna studie var att skapa en översikt över den vetenskapliga grund som finns för AAT med hund inom fysioterapeutisk behandling av barn inom habilitering och rehabilitering. Studien är en litteraturöversikt. Samtliga sökningar gav 193 artiklar. De databaser som användes var AMED, Cinahl, EBSCO Host MEDLINE, Web of Science, BMJ Journals, Cirre, Cochrane library, Informa healthcare, Mary Ann Liebert, NARIC, PEDro, ProQuest, PubMed, Scopus och Swemed+. 8 stycken artiklar inkluderades efter noggranna genomgångar av metod och resultat för att passa inklusions och exklusionskriterierna. De utvalda artiklarna genomgick sedan en kritisk granskning enligt PEDro. Resultatet av granskningen av de artiklar som inkluderats i denna översikt tyder på att användningsområdet för AAT med hund som fysioterapeutisk behandling av barn och ungdomar med ADHD, autism, fetma, intellektuella funktionsstörningar, multipla funktionsnedsättningar, psykiatriska besvär och smärta olika typer av funktionsnedsättningar är brett och innefattar flera olika diagnoser. Samtliga artiklar beskriver positiva resultat av varierad grad och olika effekter. I denna översikt visar samtliga studier på tydliga positiva effekter av AAT som fysioterapeutisk behandling för barn och ungdomar med funktionsnedsättningar. Hundarna bidrog till förbättrad hälsa hos barnen som är grunden i fysioterapi.

Författare

Sara Ingemarsson

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för hälsovetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..