Sök:

Anestesi- och operationssjuksköterskors upplevelse av effektivitetssalskonceptet


Bakgrund: Anestesi- och operationssjuksköterskor arbetar i en komplex miljö. För att öka effektiviteten infördes ett effektivitetssalskoncept på en klinik. Flera sätt att öka effektiviteten beskrivs i litteraturen, få studier har dock berört sjuksköterskornas upplevelser av att arbeta enligt liknande koncept.Syftet: Var att undersöka hur anestesi- och operationssjuksköterskor upplevde det perioperativa omvårdnadsarbetet när det sker inom effektivitetssalskonceptets ramar.Metod: En kvalitativ induktiv pilotstudie genomfördes, ett ändamålsenligt urval användes och fyra stycken specialistsjuksköterskor deltog i studien. Enskilda intervjuer genomfördes med öppna frågor. Data analyserades med kvalitativ innehållsanalys.Resultat: Upplevelsen av omvårdnadsarbetet när det skedde enligt effektivitetssalskonceptet var behäftat med känslor av tillfredsställelse och glädje, bland annat över att operationsköerna kortades av. Vikten av kommunikation, samordning och samarbete framträdde tydligt. Bristande kommunikation kunde leda till ineffektivitet och förvirring. Arbetssättet krävde och främjade samarbete inom operationslaget. Ökad kontinuitet beskrevs både i kontakt med kollegor och med patienter. Vissa nackdelar som rörde tidsdisponering och de fysiska lokalerna beskrevs.Slutsats: Arbete enligt effektivtetssalskonceptet var i hög grad beroende av kommunikation, samarbete och samordning. Fungerade detta kunde det leda till ökad arbetstillfredsställelse och kontinuitet i den perioperativa omvårdnaden. Kommunikationsbrister inverkade negativt på effektiviteten.Klinisk betydelse: Pilotstudien utgjorde en del i ett underlag för utveckling av effektivitetssalskonceptet på den aktuella kliniken. Med kunskap om hur omvårdnadsarbetet påverkades kunde förbättringsarbetet underlättas.

Författare

Philip Möller-Loswick Stina Hermansson

Lärosäte och institution

Röda Korsets Högskola/Röda Korsets Högskola

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..