Sök:

Andraspråkseleverna och det matematiska språket

Syftet med uppsatsen är att besvara frågan om andraspråkselevernas ordförråd påverkar deras resultat i skolans matematikundervisning. Materialet i studien utgörs av tolv andraspråks­elever och tolv svenskfödda elever i årskurs 8. Jag har låtit eleverna genomföra ett test i tre delar; det första testet består av lästal, det andra av ordförståelse och slutligen det tredje av numeriska tal. Samtliga test hör ihop och testar på detta sätt elevernas förmågor på tre olika sätt. I studien ingår även en räknesaga, där eleverna själva får skriva ett benämnt tal. Det resultat som har framkommit i min studie är att andraspråkseleverna begränsas av sitt ordförråd i svenska. Eleverna med svenska som andraspråk fick ett lägre resultat än förstaspråkseleverna på de två första testen, men samma resultat som förstaspråkseleverna på det tredje testet. I studien har också framkommit att det finns stora skillnader mellan andraspråkseleverna som är födda i Sverige och de som är födda i ett annat land. Andraspråkseleverna födda i hade sämst resultat på det numeriska testet, följda av eleverna med svenska som förstaspråk, medan de utlandsfödda eleverna fick det bästa resultatet. Men sammantaget presterar andraspråkseleverna som grupp sämre än de svenskfödda eleverna.

Författare

Malin Runering

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..