Analys och utvecklingsförslag över Väster industriområde i Landskrona
Fysisk planeringSpatial planning - housingSpatial planning - local planningSpatial planning - commerceLandskrona verksamhetsområde industrimark järnväg gentrifiering
Sammanfattning
Landskrona kommun och stad växer.
Inflyttningstakten har ökat stadigt och befolkningen i kommunen beräknas öka
med cirka 3300
invånare till 2015. Det har under en tid byggts många nya enfamiljshus utanför
Landskrona stad.
I direkt anslutning till Landskrona har det börjat bli en brist på tillgänglig
mark för nyexploateringar.
När den nya järnvägsstationen anlades,
lokaliserades den till den östra stadsgränsen och det är utifrån denna station
som nya stadsbyggnads-
planer har utgått. Detta kan fungera bra men innebär ett stort avstånd till
Landskronas befintliga centrum.
Ett område som fortfarande är intressant för
nybyggnation är Väster industriområde. Detta är ett stort verksamhetsområde
beläget direkt söder om Landskrona centrum. Med en effektivare
funktionsindelning och omorganisation bör det vara möjligt att bebygga området
med mellan 1000-2000 nya bostäder. Samtidigt som området kan erbjuda nya
lokaler för skolverksamhet, service,
ungdomshus, vattenkontakt och kollektivtrafik.
Allt detta i direkt anslutning till Landskronas
befintliga centrum, som är i behov av nya
folktillströmningar.
Arbetet inleds av en inventering och analys som behandlar frågor som
riskavstånd, omflyttning av verksamheter och underlag för nybyggnation.
Landskrona centrum har många befintliga kvaliteter som en nybyggnation i öster
skulle få svårare att utnyttja.
Jag har beskrivit och utfört en Space syntax-analys. Denna analysmetod är
utvecklad specifikt för att
kartlägga och förutspå hur folkströmmar rör sig i ett komplext stadsmönster.
Den visar tydligt vilka stråk i centrum som bör förstärkas eller anslutas till.
Därefter beskrivs vilka ställningstaganden som jag gjort inför
strukturförslaget och vilka faktorer jag
räknat in. Det klargörs då även vilka för- och
nackdelar det finns med själva exploateringen.
Den sista delen av arbetet var att utforma ett
strukturförslag för en utveckling av
Väster industriområde som kan tillåta en
funktionsblandning. Förslaget visar hur ny transport via järnväg och bilväg kan
ske utan att störa
stadstrafiken. Zonindelning och korrekta
avstånd för att minimera risker och störningar visas likaså byggnadshöjder och
karaktärer.
Etappindelningar av exploateringen klargör hur och när vissa utbyggnadsskeden
kan påbörjas.
Slutligen kan konstateras att det blir en mycket
kostsam process att förflytta verksamheter och
nyexploatera på tidigare industrimark.
Men för Landskronas centrum med vattenkontakt och bra förbindelser till
Köpenhamn och Malmö skulle det innebära en positiv förändring av
stadskärnan.