Sök:

Analys och utveckling av riktlinjer och inspiration för design av ?aktiva områden? hos produktionsutrustning inom elektronikindustrin

Syftet med denna studie är att undersöka om, och i sådana fall hur, yrkesverksamma inom teaterverksamhet ser på och arbetar med begreppen ?helhetsupplevelse? och ?upplevelserum?. Vidare, huruvida de yrkesverksamma på tre utvalda teatrar inom stockholmsområdet, använder sig av ?rumslig design? som verktyg för att skapa förutsättning till en helhetsupplevelse för teaterbesökaren.För att nå en diskussion och slutsats har jag gjort kvalitativa intervjuer med marknadschefer, konstnärliga ledare och scenografer vid teatrarna. Jag har även själv besökt teatrarna vid ett tillfälle när en föreställning ägt rum för att analysera min egen upplevelse vid besöken. Detta för att kunna använda mig av mina analyser som utgångspunkt i de kvalitativa intervjuerna. Inför den teoretiska förförståelsen har jag gjort en grundlig litteraturstudie där jag bland annat fört en diskussion om studiens tre centrala begrepp ? ?helhetsupplevelse?, ?upplevelserum? och ?rumslig design?.I studien har det framkommit att de yrkesverksamma på samtliga teatrar i denna studie generellt vill arbeta med helhetsupplevelser. Varför de sällan prioriterar att arbeta kring helhetsupplevelser med hjälp av rumslig design i upplevelserummen visar sig bero på bland annat; ekonomiska aspekter, för stora repertoarer, planering och tid. Studien visar även att ?upplevelserum? som begrepp är oklart för de flesta informanterna.

Författare

Linnéa Klang

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..