Sök:

Analys av vilka faktorer som påverkar priset på maltwhisky

I detta arbete är syftet att undersöka vilka faktorer i allmänhetsom påverkar en maltwhiskys pris och i synnerhetvarumärkets påverkan. Data samlades in från SystembolagetABs sortiment och manipulerades för att passa arbetetsbehov. Variabler som analyserades var maltwhiskynsålder, alkoholhalt, märke, ursprungsland och, om det varen skotsk maltwhisky, skotska ursprungsregionen.En teoretisk modell togs fram och denna specificeradestill tre olika huvudmodeller som skiljer på märke, ursprungslandoch skotska regioner. För att bestämma vilkaoberoende variabler som skulle inkluderas i varje huvudmodellberäknades Akaike Information Criterion corrected(AICc) för varje delmängd av huvudmodellen. Modellernamed lågt AICc och hög signifikans hos de oberoende variablernavaldes till de slutgiltiga modellerna. Dessa modellerutvärderades med multipel regressionsanalys för att kvantifieravariablernas påverkan på priset.Analysen visade att vissa ursprungsländer och varumärkenhade signifikant inverkan på priset och även attvissa skotska regioner hade betydande inverkan på priset.Samtliga modeller gav ett acceptabelt resultat för deras syfte

Författare

Victor Jansson Erik Dahlberg

Lärosäte och institution

KTH/Matematik (Inst.)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..