Analogt tänkande, digitalt skapande
I dagens digitala mediesamhälle är det väldigt enkelt för människor att
producera och dela med sig av bilder genom internet utan att tänka på vad en
bild faktiskt är. Denna uppsatsen är en studie som undersöker tanken och
färgvalen i bildskapandet. Undersökningen bygger på om man kan använda sig av
gamla färgteorier från 1800-talet i digitalt bildskapande idag under
2000-talet. Med hjälp av Johann Wolfgang von Goethes färglära som publicerades
i början av 1800-talet och gavs ut i en svensk version 1976 har vi kunnat
genomföra en produktion genom att implementera dessa teorier och ställa dem i
relation till dagens digitala bildskapande. Slutsatsen blev att dessa teorier
fortfarande är relevanta på så sätt att man kan ta hjälp av dem om man vill
förmedla vissa känslor som majoriteten kan uppfatta i sina bilder. Med ett
intervjumaterial från fyra professionella konstnärer ger undersökningen en
bredare förståelse för uppfattningen av den analoga och digitala färgen.