Sök:

Ambulanssjuksköterskors erfarenheter av att vårda personer med andningssvårigheter


En person med andningsvårigheter kan befinna sig i ett livshotande tillstånd där ambulanssjuksköterskan måste handla snabbt och adekvat. Syftet med detta examensarbete var att beskriva ambulanssjuksköterskors erfarenheter av att vårda personer med andningssvårigheter. I studien deltog åtta ambulanssjuksköterskor vilka intervjuades med semistrukturerade intervjuer. Dataanalys genomfördes med kvalitativ tematisk innehållsanalys vilket resulterade i ett tema: att vilja vårda holistiskt och samtidigt prioritera andningen och fem kategorier: att ha kunskaper och vara förberedd gav trygghet, att självständigt och att med stöd bedöma och behandla, att bli påverkad av närstående och låta de vara delaktiga, att vilja men inte kunna göra allt för personen med andningssvårigheter samt att reflektera över given vård. Resultatet visade att vid vård av personer med andningssvårigheter var det var viktigt för ambulanssjuksköterskor att mentalt förberedda sig före mötet för att då kunna utföra ett optimalt omhändertagande. Närstående ansågs vara en resurs som ingav trygghet till personer med andningssvårigheter och de kunde bidra med information om personer inte orkade göra det själv. Ambulanssjuksköterskors upplevde det svårt att främja autonomin då personer motsatte sig vård. Holistisk och lika vård gavs oavsett om personer var i ett palliativt skede eller inte. Brist på erfarenhet av vård av barn med andningssvårigheter prehospitalt innebar en känsla av otrygghet. Resultatet visar att ambulanssjuksköterskorna har behov av utbildning och övningar och att samtala med sina kollegor efter situationer de känner sig missnöjda med. Därför är det viktigt att ha samövningar med kollegor inom olika yrkeskategorier samt att ha en välfungerande debriefing på arbetsplatsen. Om ambulanssjuksköterskan upplever trygghet vid vården resulterar det i ett bättre omhändertagande av personer med andningssvårigheter.

Författare

Sofia Jakobsson Erica Liljergren

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för hälsovetenskap

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..