Sök:

Ambulanspersonalens upplevelser av stress och hur det hanteras

En kvalitativ studie


Abstrakt Bakgrund: Dagligen utsätts ambulanspersonalen för situationer som mer eller mindre uppfattas psykiskt påfrestande. Stressen som kan uppstå under tjänstgöring upplevs ofta olika beroende på individ. Forskningen har i dagsläget mest fokuserat på stressorer, men det finns ett behov av en djupare förståelse av hur ambulanspersonalen upplever stressen och hur de bär sig åt för att hantera stressen. Syfte: Syftet med studien är att beskriva ambulanspersonalens upplevelser av stress och hur de hanterar det. Metod: Till studien valdes selektivt 21 personer ut från en ambulansstation i Västernorrlands län. Fyra fokusgruppsintervjuer gjordes och spelades in för att sedan analyseras genom en kvalitativ innehållsanalys. Fjorton män och sju kvinnor i åldrarna mellan 25-63år medverkade i studien och representerades av ambulanssjukvårdare, sjuksköterskor och specialistutbildade sjuksköterskor. Resultat: Ambulanspersonalens upplevelse av stress berodde på allt från osäkerhet med sin kompetens, ansvar och bristande rutiner. Resursbrist i form av begränsade förutsättningar, bristfälliga fordon och medicinsk utrustning. Hjälplöshet i form av långa avstånd till patienten, andras bristande rutiner och att bli ifrågasatt av annan sjukvårdspersonal. För att kunna hantera detta förberedde sig personalen mentalt, tog hjälp av kollegor, debriefingsamtal och sin egen erfarenhet. Slutsats: Upplevelsen av stress visade sig på ett flertal sätt. Ofta berodde det på bristande rutiner och resursbrist från organisationen. Men det handlade även om ambulanspersonalens egen kompetensbrist. För att kunna hantera stressen på ett bra sätt var det viktigt att våga begära hjälp. Men även att används tidigare erfarenheter, samtal med egna kollegorna och debiefingsamtal.

Författare

Henric Hagberg Mårten Rundén

Lärosäte och institution

Mittuniversitetet/Institutionen för hälsovetenskap

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..