Sök:

Alternativa verktyg

Lärarens användning av IT i undervisningen


Undersökningen behandlarimplementeringsprocessen av IT i undervisningen. Syftet är att undersöka möjligheterna och förutsättningarna för lärarna vid implementering av ITi undervisningen. För att kunna svara påfrågeställningarna riktades undersökningen till lärarna på en skola ur ettbekvämlighetsurval. Metodvalet är baserat på undersökningens kvalitativakaraktär och genomförs av intervjuer och observationer. Resultatet iintervjuerna formas av fyra informanter och observationerna utav två avinformanter. Resultatet visade att lärarnas individuella inställning ochattityd är lika avgörande som den gemensamma idé skolans personal och ledningdelar. Det är viktigt att de tillsammans vet vad de vill och att de kan samtatt de förstår vad skolan har som plikt att behandla och arbeta med. Deviktigaste och mest avgörande faktorerna vid implementering är; tid, material, utbildning,kompetens och skyldigheter.

Författare

Emmie Christiansson Camilla Hallner

Lärosäte och institution

Högskolan i Halmstad/Sektionen för lärarutbildning (LUT)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..