Sök:

Alternativa reduktionsmedel i järnsvampsprocessen

Multi-Channel Network (MCN) a?r mediefo?retag som jobbar pa? plattformen Youtube. Deras affa?rside? ga?r ut pa? att para ihop Youtubeprofiler med fo?retag som vill annonsera pa? Youtube. I nula?get finns det tva? MCN fo?retag i Sverige, Splay och United Screens. Syftet med detta examensarbete var att underso?ka hur de svenska MCN fo?retagen Splay och United Screens har marknadsfo?rt sig i deras fo?rsta marknadsfo?ringsvideo, samt hur det har rapporterats om fo?retagen i svenska tidningar.Underso?kningen utfo?rdes med hja?lp av en kvalitativ textanalys utvecklad av Mats Furberg. Med utga?ngspunkt i marketing-mix teorin av Philip Kotler och olika marknadsfo?ringsbegrepp analyserades Splays och United Screens marknadsfo?ringsvideo. Da?refter analyserades artiklar skrivna om fo?retagen med utga?ngspunkt i teorier om nyhetsjournalistik.Resultatet i studien blev att journalister ofta har valt en positiv vinkel da? de skrivit om Splay och United Screens. Na?stan ingen kritik eller problematik har framkommit mot fo?retagen eller mot MCN branschen. De flesta artiklar handlar om fo?retagens expanderingar, da?r sja?lva nyheten ofta a?r vilken ka?ndis eller fo?retag som inga?r samarbete med na?got av fo?retagen. I ma?nga artiklar lyfter man a?ven fram grundarna av fo?retagen och beskriver deras bakgrund och meriter. Ga?llande marknadsfo?ring sa? kan man konstatera att fo?retagen har marknadsfo?rt sig pa? tva? helt olika sa?tt. Splay fo?rso?ker na? fram med sitt budskap emotionellt genom humor och marknadsfo?r sig fra?mst som en Youtubekanal. United Screens fo?rso?ker na? ma?lgruppen med rationella argument, genom att informativt bera?tta vad fo?retaget kan erbjuda.

Författare

Johan Lyttbacka

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för samhällsbyggnad och naturresurser

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..