Sök:

Alternativ modell för miljöundervisning i dagens gymnasieskola - modellekosystem


Studier visar att dagens elever känner oro inför framtiden och de klimatförändringar vår värld utsätts för. Skolverkets nationella kartläggning utav miljöundervisning i skolan visar dock att cirka hälften av de tillfrågade gymnasielärarna inte bedriver någon undervisning i ämnet. Denna studie beskriver en alternativ modell för undervisning i klimatfrågor. Elever ges genom modellering av ekosystem möjlighet att fördjupa sin förståelse kring klimatförändringar i samband med exploatering av topp-predatorer. Detta är ett realistiskt problem då en mängd studier visar att dagens ekosystem utsätts för en mängd stressfaktorer, med ursprung i klimatförändringar, och att exploatering av topp-predatorer kan leda till konsekvenser med artutdöende som följd. Modellen som används i undersökningen är en generell Lotka-Volterra-modell vilken fungerar som analytiskt verktyg. Skolverket betonar matematikens roll som ämnesöverskridande verktyg och modellekosystem ger elever möjlighet att använda matematiska kunskaper i ett verkligt scenario. I studien undersöks även hur pass stor exploatering topp-predatorer kan utsättas för i takt med ökade klimatförändringar. De undersökta områdena inbegriper tre- och fyr-artssystem i marina och terrestra miljöer. Resultaten visar att exploateringen måste minska i takt med ökade klimatorsakade förändringar i samtliga fall, undantag terrestra tre-artsystem som utsätts för förändrade interaktionsstyrkor.

Författare

Anna Åkesson

Lärosäte och institution

Linköpings universitet/Linköpings universitet/Institutionen för fysik, kemi och biologiTekniska högskolan

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..