Sök:

Allt är atomer men atomer är inte allt

ett försök att
utveckla yngre elevers materiabegrepp


Med utgångspunkt i variationsteorin valde vi ett naturvetenskapligt lärandeobjekt (materians egenskaper) och genomförde en så kallad Learning study. Elevernas förståelse av lärandeobjektet före och efter undervisning har undersökts med hjälp av intervjuer. Elevernas lärande har jämförts med de möjligheter som erbjudits i den videofilmade undervisningen. Två klasser i skolår fem har deltagit i studien. Efter genomförd undervisning i den första klassen analyserades lärandet med avseende på specifika kritiska aspekter. Med utgångspunkt i detta utformades undervisningen för den andra klassen. Resultatet visar att elevernas uppvisade förståelse står i direkt relation till hur de kritiska aspekterna behandlades i undervisningen.

Författare

Stina Lindberg Lina Kinner

Lärosäte och institution

Luleå/Pedagogik och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..