Sök:

Alkoholmonopolet i Sverige

Är folkhälsan alkoholmonopolets kryphål?

SyfteDenna uppsats syftar till att analysera kundsegmenteringsmetoder fo?r ett mikrofo?retag pa? industriella marknader betingat av att fo?retaget har mycket begra?nsade resurser och kunskap ro?rande denna typ av arbete.Frågeställningar1. Med utga?ngspunkt fra?n sin marknadssituation, hur arbetar R-Produktion med marknadsfo?ring och kundsegmentering och vilka fo?rdelar och nackdelar a?r fo?renliga med detta arbetssa?tt?2. Baserat pa? marknadssituation och interna fo?rutsa?ttningar, vilka teoretiska segmenteringsmodeller a?r ba?st la?mpade fo?r fo?retaget med ha?nsyn till praktisk genomfo?rbarhet, resursanspra?k och fo?rva?ntad homogenitet?3. Vilka faktorer a?r viktiga vid kvalificering av identifierade segment?Teoretisk referensramTeorin beskriver grunderna inom industriell segmentering och dess nytta samt hur detta arbete traditionellt har utfo?rts i industrin. Da?refter presenteras tva? fundamentala indelningar av segmenterings-kriterier, som sedan ligger till grund fo?r tva? segmenteringsmodeller: Wind & Cardozos modell fra?n 1974 och Shapiro & Bonomas na?stlade ansats fra?n 1984. Avslutningsvis presenteras en modell fo?r att utva?rdera attraktiviteten hos de identifierade segmenten av Kotler & Keller fra?n 2006.EmpiriEmpirin grundar sig dels pa? intervjuer gjorda med fallfo?retaget R- Produktions a?gare Patrik och Peter Wide?en och dels pa? information fra?n na?mnda fallfo?retags befintliga kunddatabas.ResultatVa?r slutsats visar att det finns tydliga incitament fo?r R-Produktion att info?ra ett mer marknadsorienterat arbetssa?tt, da?r kundsegmentering a?r en mycket viktig komponent. Fo?r att ta ra?tt beslut med avseende pa? segmentering a?r kunskap om i vilken kontext fo?retaget a?r verksamt i av stor vikt. I analysen framkommer det att fo?retagsledarna bo?r i en stor utstra?ckning anva?nda sin intuition fo?r att minska resursa?tga?ngen sa?va?l som att a?stadkomma en mer effektiv segmentering med avseende pa? homogenitet.Det kan konstateras att ba?de Wind & Cardozos modell och Shapiro & Bonomas na?stlade ansats skulle vara la?mpliga fo?r R-Produktion. Modellerna har sina egna styrkor och svagheter som bo?r avva?gas med ha?nsyn till fo?retagets kontext. Fo?r att utva?rdera de skapade segmenten bo?r Kotler & Kellers modell om effektiva segment kompletteras med ett kriterium ro?rande hur unikt segmentet a?r med avseende pa? nisch.

Författare

Nina Larsen

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..