Sök:

Alfabetiseringsundervisning

En fallstudie vid en skola för utlandsfödda elever i en kustkommun i Norrbotten

I aktuella styrdokument står det skrivet att utbildningen i Sverige ska vara likvärdig oavsett var i landet den organiseras. Detta innebär dock inte att utbildningen ska utformas likadant överallt eller att resurserna ska fördelas lika. Däremot innebär det att utbildningen ?ska anpassas till varje elevs förutsättningar och behov? (Lgr 11, 2011:8).Syftet med denna uppsats är att genom en fallstudie vid en skola som endast undervisar utlandsfödda elever ge en bild av hur organisationen i ämnet svenska som andraspråk kan se ut samt ta reda på vilken funktion denna typ av skolverksamhet kan fylla. En kvalitativ intervju har genomförts med en lärare som undervisar analfabeter och tre observationer har gjorts. Studien eftersträvar också att undersöka om denna typ av verksamhet är ett steg i rätt riktning när det gäller den svenska skolans strävan efter att en dag bli en skola för alla.Resultatet har gett en fyllig bild av organisationen och studien har kunnat påvisa att denna typ av skolverksamhet fyller en viktig funktion. Vidare har resultatet åskådliggjort att för att det ska vara möjligt att den svenska skolan en dag ska vara en skola för alla, kan inte undervisningen organiseras på samma sätt överallt eftersom alla elever är unika och har olika behov.

Författare

Jill Westfal Bergqvist

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..