Aktionsforskning som metod för att uppnå delaktighet och godkännande vid omorganisationer ? en fallstudie i Nynäshamns kommun
FöretagsekonomiBusiness administration - organizationAktionsforskningAction researchOmorganisationDelaktighetAcceptans
I organisationer koordineras personal och resurser för att de i samverkan ska
utföra mer eller mindre krävande aktiviteter. Organisationsstrukturer förändras
över tiden, vilket är en naturlig del i all samhällsutveckling. En viktig
förutsättning för att kunna förändra sig själv och sin organisation är att
skapa förståelse, delaktighet och acceptans för förändringen. Chefer och
medarbetare måste kunna svara på frågor av olika slag, framför allt på
?varför?, ?vad?, ?hur?, och har någon annan gjort något liknande och vad är i
så fall deras erfarenheter?
Aktionsforskning eller Action Research har sin grund i de teorier som Kurt
Lewin introducerade redan 1946 och som sedan dess har utvecklats och förfinats
i ett flertal riktningar men alla med den deltagande, reflekterande och
iterativa forskningsmetodiken som grund. Aktionsforskning har tillämpats under
en längre tid men utifrån den litteratur som finns om aktionsforskning har vi
förstått att det finns många antaganden vad gäller deltagandets inverkan på
acceptans och motivation i förändringsprocesser. Det råder även en brist på
belägg för delaktighetens påverkan på graden av acceptans bland de inblandade i
strategiskt förändringsarbete.
Vår uppsats har därför haft som syfte ge ökad kunskap om aktionsforskning i
samband med organisationsöversyner. Uppsatsen har haft som avsikt att, genom en
fallstudie, undersöka och belysa aktionsforskningens påverkan på upplevelsen av
delaktighet samt acceptans av föreslagna organisationsförändringar. Fallstudien
har utgjorts av ett projekt för framtagning av ett förslag till ny
IT-organisation i Nynäshamns kommun där en av författarna har agerat som
facilitator.
Det resultat som vi har kommit fram till pekar på att det finns ett positivt
samband mellan aktionsforskning som genomförandemetodik och deltagande- och
acceptansgrad.