Sök:

Agentens roll vid företagsetableringar i Kina

En studie av små och medelstora företag

Kina har det senaste decenniet haft en enastående ekonomisk tillväxt samtidigt som landet har en enorm marknadspotential för många svenska företag. Detta har medfört att många svenska företag har valt att flytta hela eller delar av sin verksamhet till Kina. Att etablera sig på en utländskmarknad där kulturen, lagar, språk och allt annat man stöter på är nytt kan innebära en stor risk och utmaning för företaget. Syftet med vår uppsats var därför att analysera och redogöra för de problem som små och medelstora företag stöter på vid etableringar i Kina samt vilken roll en agent kan spela för att hjälpa dessa företag vid deras etablering. Vår undersökningsmetod bestod av fem djupintervjuer med tre agenter och två företag samt en email-enkät som vi skickade till ett 60-tal små och medelstora företag där vi fick svar från 15 företag. De små och medelstora företagen valdes ut från SEB:s lista över vilka företag som har etablerat sig i Kina. Det svåraste problemet med att etablera sig i Kina som vi har identifierat i vår studie är att rekrytera och behålla personal. Det andra problemet som vi har urskilt är olika kulturella problem såsom språkbarriärer och värderingar. Det sista stora problemet som vi har identifierat är byråkratin i Kina. Agentens huvuduppgift och det som de främst kan hjälpa företagen med blir således att bistå företagen med hjälp i deras rekryteringsprocess, hjälpa företagen att förstå och övervinna kulturella problem och att bistå företaget med sitt nätverk vilket förhoppningsvis kommer att minska byråkratin och tiden det tar att etablera sig. Nyckelord: etablering, Kina, kultur, agentens roll

Författare

Martin Fagerlund Johan Vikblad

Lärosäte och institution

Stockholms universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..