Sök:

Affärsrelationer ur ett nätverksperspektiv

En fallstudie av ett företag inom ICT-industrin

Syftet med uppsatsen a?r att beskriva hur fo?rha?llandet ser ut mellan ett fo?retag och dess affa?rsrelationer utifra?n fallfo?retagets perspektiv. En kartla?ggning go?rs av fo?retagets affa?rsrelationer, fyra kunder och en kontraktstillverkare, ur ett na?tverksperspektiv. Den empiriska delen av uppsatsen grundar sig i semistrukturerade intervjuer med fem ansta?llda ur fallfo?retaget som har betydande kundkontakt.Det ma?rks tydliga fo?rdelar, utifra?n fallfo?retagets perspektiv, att inga? i affa?rsrelationer. Resurser a?r va?sentliga fo?r fallfo?retaget pa? grund av bolagets mindre storlek och ekonomiska situation (nyligen uppna?tt ?break even?). Fallfo?retaget besparar resurser och da?rmed kapital genom att fo?rva?rva andra akto?rers resurser och fa? aktiviteter att ga? pa? rutin i affa?rsrelationer.Med bakgrunden att stora resurser investeras i affa?rsrelationer fokuserar fallfo?retaget enbart pa? ett fa?tal relationer. Utifra?n identifierade affa?rsrelationer kan vi tydligt se att relationerna skiljer sig markant fra?n varandra i fra?ga om aktivitetsla?nkar, resursband och akto?rsfo?rbindelser.

Författare

Anna Nykvist Guz Hamberg Amel Trbakovic

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..