Sök:

Affärsmannaskap hos revisorer

Vilka effekter får det på revisionskvaliteten?


Bakgrund: Efter revisionspliktens avskaffande har spelplanen fo?ra?ndrats inom revisionsbranschen. Revisionsbranschen diskuteras sakna en fo?rma?ga att fo?rmedla sitt va?rde varvid ett ho?gre affa?rsmannaskap efterfra?gas. Samtidigt betraktar professionsforskningen traditionellt kommersiella va?rderingar som motstridiga professionella va?rderingar, vilka inom forskningen fo?rutsa?tts fo?r att revisorerna ska kunna tillhandaha?lla samha?llet med tillfo?rligtlig information. Studien avser att bidra till forskningen ga?llande professionalism och kommersialism, genom att identifiera en uppsa?ttning kommersiella strategier fo?r att studera deras samband till revisionskvalitet.Syfte: Syfte med studien att fo?rklara sambandet mellan affa?rsmannaskap hos revisorer och revisionskvalitet.Metod: Studien tilla?mpar en kvantitativ metod med en deduktiv ansats da?r teori och litteratur ga?llande professionalism, kommersialism och strategiforskningen nyttjas fo?r att bygga va?r teoretiska modell. Utifra?n tva? klassiska matriser identifierades en uppsa?ttning kommersiella strategier vilka utgjorde affa?rsmannaskapet. Data samlades in via en enka?tunderso?kning som riktade sig till 3156 auktoriserade och godka?nda revisorer i Sverige i syfte att testa va?ra hypoteser utifra?n studiens syfte.Resultat: Resultaten visar pa? att kommersiella, affa?rsma?ssiga strategier ba?de kan understo?dja och motverka revisorsprofessionen med avseende pa? revisionskvalitet. Till skillnad fra?n tidigare studier ges indikationer om att kommersiella strategier a?r tilla?mpbara i samverkan med att professionella va?rderingar inom revisionsbranschen uppra?ttha?lls och ger fo?rutsa?ttningar fo?r att producera en kvalitativ revision. 

Författare

Daniel Hermansson Rikard Hjalmarsson

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..