Sök:

Adolescents' knowledge, attitudes and beliefs about HIV/AIDS at a college in Zambia

Background: The HIV-pandemic is a global concern. Everyday about 6000 adolescents become infected with HIV. The HIV-prevalence in Zambia among adolescents, between 15-24 years, were 3,8% for men and 12,7% for women in year 2005. Aim: The aim of this study was to explore adolescents` knowledge, attitudes and beliefs about HIV/AIDS in Livingstone in Zambia. Method: The sample consisted of 67 adolescents, 33 males and 34 females in age 15-24 years. The study design was mainly quantitative, using a questionnaire-based approach with both closed and opened questions. Data was analyzed by using SPSS and content analysis. Result: The result indicates a general high level of knowledge. The narratives expressed both a deep worry for the severity of the HIV epidemic, but also indicating optimism for change. Conclusion: The participants were hesitant concerning change. The complexity of the issue was clear, information about condoms and change of attitudes and beliefs are important, but in addition poverty has to be acknowledged in order to be able to fight HIV.Bakgrund: HIV- pandemin är en global angelägenhet. Varje dag smittas runt 6000 ungdomar med HIV. 2005 var HIV förekomsten bland Zambiska ungdomar, 15-24 år, 3,8 % för män och 12,7 % för kvinnor. Syfte: Studiens syfte var att undersöka ungdomars kunskap, attityder och föreställningar angående HIV/AIDS i Livingstone i Zambia. Metod: Studiedeltagarna bestod av 67 ungdomar, 33 män och 34 kvinnor i åldrarna 15-24 år. Studiens design var kvantitativ, baserad på en enkät med slutna samt öppna frågor. Resultatet analyserades med SPSS respektive innehållsanalys. Resultat: Reultatet visade på en generell hög kunskap. Informanterna uttryckte både en djup oro över HIV-epidemins utbredning, men även en positiv antydan om förändring. Slutsats: Deltagarna visade en ambivalens inför förändring. Det framkom att mer och bättre information om bland annat kondomer är viktigt samt en förändring av attityder och föreställningar. För att uppnå förändring måste helhetsperspektiv inklusive fattigdomsanalys inkluderas.

Författare

Louise Andersson Karina Svensson

Lärosäte och institution

Högskolan Kristianstad/Institutionen för hälsovetenskaper

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..