Sök:

Ackordgehör

Ur ett la?randeperspektiv


I detta arbete har underso?kts hur musiker ser pa? nyttan av ackordgeho?r. Genom intervjuer har fra?gor om ackordgeho?r sta?llts fo?r att fa? reda pa? varfo?r, var och na?r de haft anledning att anva?nda sitt ackordgeho?r eller varfo?r de inte beho?vt anva?nda det. I arbetet har ocksa? ett fokus legat pa? att ta reda pa? vart och hur de har la?rt sig. Det har framkommit att goda motivationsfaktorer fo?r ackordgeho?rsanva?ndande kan vara en vilja att spela la?tar som inte finns noterade eller att o?va info?r geho?rsprov. Arbetet har ocksa? visat pa? att nyttan av ackordgeho?r a?r stor a?ven om en del musiker klarar sig utan i ma?nga situationer. Goda miljo?er att o?va upp sitt ackordgeho?r a?r i hemmiljo?, ensemble och andra musiklektioner da?r man praktiskt anva?nder geho?ret. Det viktiga a?r att den la?rande ger det tid da? det beho?vs mycket repetition fo?r att bli sa?ker i lyssnandet. 

Författare

Erik Knutsson

Lärosäte och institution

Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..