Sök:

AD/HD Medicinsk-biologisk defekt eller socialt skapat fenomen?

Lärares syn på AD/HD-diagnosen


Syftet med studien var att analysera la?rares synsa?tt pa? AD/HD. Studien bygger pa? sju intervjuer med la?rare som arbetar i grundskolan. De teoretiska utga?ngspunkterna fo?r denna studie var tre specialpedagogiska perspektiv - traditionellt, alternativt samt ett tredje perspektiv.Studien visar att la?rarna a?r positiva till att diagnosen sta?lls da? de menar att diagnosen a?r nyckeln till att fa? extra resurser inom skolan. Det framkommer i studien att de medicinsk/biologiska orsaksfo?rklarningarna betonas och att den omgivande miljo?n pa?verkar. Fo?r att hja?lpa barn med AD/HD i skolan menar la?rarna att man bo?r se till den pedagogiska miljo?n, man skall anpassa undervisningen samt ge barnet de extra resurser som barnet beho?ver.Slutsatsen a?r bland annat att la?rarna tenderar att vara mer orienterade mot det traditionella perspektivet som betonar individbundna brister. Men det ga?r inte att utesluta att la?rarna i vissa avseenden a?ven o?verenssta?mmer med vad det alternativa perspektivet samt det tredje perspektivet sta?r fo?r. 

Författare

Cecilia Lönn Moa Sandberg

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..