Sök:

ADHD

Hjälp- och stödinsatserna från föräldrarnas perspektiv


Barn med diagnosen ADHD (hyperaktivitetssyndrom med uppmärksamhetsstörning), är ett kontinuerligt växande diskussionsämne. Uppfattningen som de flesta idag har enats om är att ADHD kan vara en uttalad belastning och ett verkligt handikapp för många barn och deras familjer. Detta innebär att det krävs flera olika verksamheter, t ex. hälso- och sjukvården, förskola, skola, socialtjänst och olika typer av behandlingsinstitutioner, som ska vara inblandade och de måste klara av att hantera dessa individers svårigheter. Anledningen till att problematiken med ADHD har blivit mer framträdande är förändringarna i dagens samhälle som kommer i uttryck speciellt i skolans värld och deras arbetssätt. ADHD är inte längre bara ett individ- och familjeproblem. Det berör hela samhället och bör därför ses från ett folkhälsoperspektiv. Syftet med detta arbete är att undersöka föräldrarnas erfarenheter av stöd- och hjälpinsatser fokus på barn med diagnosen ADHD. Jag vill undersöka hur föräldrarna upplever hjälpen/stödet i vardagen och skolan. vilka hjälpresurser/stödinsatser som upplevs fungerande och vilka som är mindre lyckade. Även föräldrarnas egna idéer om hjälp- och stöd ska undersökas. Resultatet visar att föräldrarna upplever att det är svårt att hitta rätt information om vilka stöd- och hjälpinsatser de har möjlighet att få och hur man söker de i så fall. Skolans insatser och sätt att samarbeta har varit det huvudsakliga ämne som föräldrarna är mest missnöjda med. Det efterfrågas tätare kommunikation mellan skolan och hemmet. Även behovet av ökad struktur i skolan kommer fram. Resultaten visar att föräldrarna upplever att de blir bemött av personer som inte har tillräcklig kunskap och erfarenhet för att förstå hur man kan hjälpa barn med ADHD på bästa sätt.

Författare

Katja Öhman

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..