Sök:

3D-visualisering av Rörverksholmen vid Gamla Forsbacka Järnverk

Riktlinjesutveckling inför underlagsplanering av fiskvandringsprojekt i kulturmiljö


Virtual Reality och 3D-visualisering är en snabbt växande teknikområde som använder sig av datorgenererade världar för att simulera verklighet och interaktion. I Fiskefunktionen på Länsstyrelsen Gävleborgs projekt ?Återskapa fiskvandring i Gästrikland? (ÅFiG) fanns efterfrågan om en 3D-visualisering och hur den kan användas för ökad förståelse av den tilltänkta återställningen av fiskvandringen i Gavleån och Testeboån. En 3D-modell skulle utvärderas inför planering av beslutsunderlag inför ombyggnation av dammarna vid Forsbacka Järnverk samt visualisering av hur väl kulturminnesområdet bevaras. Dock lades ÅFiG-projektet på is, så resultatet kom ej till användning för beslutsunderlag, men ett arbete har gjorts som förstudie inför modellutveckling i framtiden. För utvärdering av metoden skapades en 3D-modell i Autodesk Maya 2013 som avbildar Rörverksholmen vid Forsbacka Järnverk, med 2D-bilder renderade från den färdiga 3D-visualiseringen som teoretiskt kan användas som presentationsmaterial. Detta empiriska material diskuteras med hjälp av vetenskapliga artiklar om tekniska lösningar och metoder hur VR har tillämpats i andra projekt samt information om andra program. Uppsatsen ger en god genomgång för de som vill göra liknande 3Dvisualiseringar och bygger upp en teoretisk modell med riktlinjer för programval, vilken slutligen analyserar lämpligheten i att göra arbetet med Autodesk Maya.

Författare

Joel Jakobsson

Lärosäte och institution

Högskolan i Gävle/Avdelningen för Industriell utveckling, IT och Samhällsbyggnad

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..