Sök:

3D-portal

Kommunikation i 3D


I dagens samhälle används internet för kommunikation mellan människor runtom i världen. Det första videosamtalet gjordes runt år 1940 och det är dags fören utveckling, där 3D är något som skulle kunna göra videomöten mer verkliga.För att möjliggöra detta så konstruerades ett system som skulle kunna ta in datafrån olika time-of-flight- och färgkameror och en ljudenhet. Denna data ska sedankomprimeras och sändas över internet för att kunna spelas upp på någonannans 3D-skärm. För att samtalet inte ska kännas fördröjt måste samtliga delartillsammans ske inom realtid. De utvecklingsmetoder som har använts är parprogrammeringoch en variant utav testdriven utveckling. Systemet har utvärderatsutifrån tidmätningar, bildkvalitet och datastorlek för att hitta en bra balansmellan tid och kvalitet. Systemet konstruerades med fem delar: insamling avbilder och ljud, bilduppskalning, komprimering och avkomprimering, internetöverföringsamt rendering. Resultatet visade att de delar som berörs av datastorlekoch bildkvalitet kunde uppnå en bra balans mellan tid och kvalitet. Dockkunde inte alla mål uppnås då vissa delar tog upp mer tid än realtidsmålet samtatt alla delar inte han konstrueras. Eftersom systemet byggdes upp modulärt såkan de delar som inte uppnådde målen förbättras eller bytas ut. Utifrån resultatetkunde sedan lösningsförslag ges för att förbättra resultaten för en eventuell vidareutveckling.

Författare

Jens Bergman Fredrik Wallin

Lärosäte och institution

Mittuniversitetet/Avdelningen för informations- och kommunikationssystem

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..