Sök:

360-Avtal i Musikbranschen

Bakgrund:Någonting som blir allt vanligare inom musikbranschen i relationen mellanbolag och artist är så kallade 360-avtal, vilket innebär ett heltäckande avtal.Teoriböckerna säger att i ett 360-avtal ska allting från inspelning, mixning och master, tillmarknadsföring och distribuering till hela livesidan komma från en och samma aktör.Även om böckerna talar mycket om det här samt att det idag är ett vardagligt utryck förmusikbranschen är det extremt ovanligt att sådana här avtal förekommer. Istället sägerbolagen att de har 360-avtal trotts att de inte erbjuder samtliga sidor. Varför kallar de sigdå 360-avtal? Vad är det som skiljer definitionen i praktiken från teorin?Syfte:Syftet med uppsatsen är kunna definiera 360-avtal på ett tydligare sätt visa fördelarnackdelar som kommer av avtalet Syftet är även att redogöra för liknelser mellan 360-avtalens fördelar och nackdelar med de traditionella skivkontrakt där skivförsäljningen ärden enda intäktskällan. Detta för att försöka få en bättre förståelse kring valet att använda360-avtal.Metod:Att genom en kvalitativ metod med induktiv ansats genomföra en explorativstudie. Utförd genom intervjuer och sekundärdata i form av litteratur med väsentligtinnehåll till ämnetSlutsats:Som slutsats har vi enats om att tydligare definitioner bör göras där man skiljerpå 360-avtal som täcker allting samt de som inte gör det genom att kalla de sistnämndaför någonting annat. På så sätt uppstår aldrig förvirring kring någon av parterna när avtalska slutas. Vi tror även att 360-avtalet är här för att stanna. Det råder inga tvivel om attdet är en klar fördel att få alla branschens delar från en och samma aktör. Vi tror att mankommer att få se fler bolag som börjar använda sig av 360-avtal i den definitionlitteraturen ger.Vidare forskning:På grund av perioden vi utförde arbetet var hela musiksverige i hårtarbete och lite utrymma fanns för att få nödvändig information. Det hade därför varitintressant att en liknande uppsats med bättre stöd som backar upp det som texten i våranuppsats säger. Ytterligare en intressant aspekt hade varit att se hur det ser ut på eninternationell marknad med den här typen av avtal.

Författare

Wilhelm Blom Rikard Matsson

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..