Sök:

15-åringars förståelse av villkor för liv i akvatiska miljöer

Syftet med undersökningen var att undersöka vilken förståelse 15-åringar har av ekologiska processer samt hur deras föreställningar uttrycks vad gäller akvatiska system. Metoden som användes var reviderad klinisk intervju som är en kvalitativ intervjumetod. Elevernas förståelse i denna studie avseende de ekologiska processer som är centrala för alla ekosystem är bristfällig och fragmentarisk. Eleverna saknar naturvetenskapliga referenspunkter att relatera fenomenen till. När eleverna redogjorde för vilka villkor som finns för liv i akvatiska miljöer applicerade de den kunskap som de har kring fenomenen i terrestra miljöer. Språket de talar är inte av naturvetenskaplig karaktär vilket kan innebära hinder i utbildningen av dem inom de naturvetenskapliga ämnena. När eleverna applicerar sina kunskaper om de ekologiska processerna på det akvatiska systemet innebär inte det faktum att processerna sker under vatten några ytterligare hinder. Deras förståelse av processerna är inte så djup att konflikter i förståelsen uppstår till följd av att processerna diskuteras med ett akvatiskt system som utgångspunkt. De gånger som elevernas föreställningar utmanas justerar de sina naturvetenskapliga förklaringar till modeller som bättre passar deras bristfälliga förståelse.

Författare

Andreas Malmström Andreas Mårtensson

Lärosäte och institution

Högskolan Kristianstad/Enheten för lärarutbildning

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..