Sök:

Sökresultat:

3 Uppsatser om Whisky - Sida 1 av 1

Livscykelanalys av en flaska whisky

Målet med detta examensarbete är att i samarbete med Mackmyra Svensk Whisky undersöka miljöpåverkan från deras Whisky. Utöver detta undersöks även vilka delprocesser av produktionsprocessen som orsakar mest miljöpåverkan, och hur påverkan på miljön kan minskas. Generellt sett används stora mängder resurser inom livsmedelsindustrin, vilket kan ge stor påverkan på miljön. För att identifiera och mäta denna påverkan används i detta examensarbete metoden livscykelanalys. Ett viktigt steg i början av livscykelanalysen är att välja en eller flera funktionella enheter för vilka miljöpåverkan ska beräknas. Denna studie har två funktionella enheter.

Whisky, läder och svarta kläder : En studie i språkbruk av reklam och livsstilsmagasin riktade mot män

Denna studie är skriven inom fältet för språkvetenskap med fokus på hur reklamtexter använder värderande språk och språkliga strategier för att tilltala en manlig målgrupp, och i förlängning förstärka fördomar och heteronormativa värderingar genom språket som utgångspunkt. Studien har utgått från kvalitativ innehållsanalys samt diskursanalys för att besvara frågeställningarna, och metoden som brukats är närläsning av materialet som utgörs av diverse reklamannonser och artiklar ur livsstilsmagasin riktade mot män. Den teoretiska bakgrund som använts är genusteori, mediateori och språklig teori i kombination, framförallt utifrån etablerade teorier om den konstruerade och hegemoniska manligheten. Resultatet av studien är att även om källmaterialet varit alltför begränsat för att  dra definitiva slutsatser om den manliga reklamvärldens språkbruk i helhet, finns ändå tydliga tendenser att skaparna av dessa material använder språkliga strategier baserade på normativa värden för att tilltala sin primära konsumentgrupp..

Smakar konsumenter med ögonen En undersökning om förpackningens visuella attributs inverkan på smakupplevelsen av singelmaltwhisky

Packaging has had little impact in marketing literature. Research has focused on a single transaction approach. Lately researchers are looking at packages as a tool for brand building purposes. Thus, the focus is moving towards a multiple transaction approach, where packages can affect the consumer also after the purchase. For a range of goods extrinsic cues has been shown to have stronger effect on consumers' evaluation than intrinsic ones.