Sök:

Sökresultat:

4 Uppsatser om Vinglas - Sida 1 av 1

EMOTIONELL TOUCHÉ : En observation av kundbeteende vid köp av vinglas

Problemformulering: Hur viktig är känseln för en viss typ av produkt?Syftet för uppsatsen är att undersöka om, hur och varför känsel är viktig för just Vinglas. Vi vill skapa en större förståelse för hur känseln kan påverkas med hjälp av övriga sinnen som syn och doft.Vi har använt oss utav en deduktiv ansats där vi testat hypoteser genom ett experiment. Resultaten som genererats från observationer, har framförallt sammanställts kvantitativt i SPSS men har även tills viss del skett kvalitativt.Utgångspunkten ligger i sinnesmarknadsföring som handlar om hur olika sinnen kan stimuleras för att skapa en ultimat sinnesupplevelse för kunden. Detta har sedan kombinerats med teorier om servicelandskap, kundens upplevelsevärld och konsumentbeteende.Våra resultat visar att känsel är avgörande vid köp av Vinglas.

Grepp om dricksglas : framtagning av glas för personer med nedsatt handfunktion

Examensarbetets mål har varit att formge en glasserie åt Skrufs Glasbruk där huvudanvändarna är personer med nedsatt handfunktion. Detta har skett i samarbete med hjälpmedelsföretaget GreppEtt.Intervjuer, observationer och enkätundersökningar har legat till grund för arbetet. Som komplement har även research gjorts på olika diagnoser som kan ge nedsatt handfunktion. För att knyta detta till ett produktorienterat sammanhang har research även gjorts inom ergonomi.Designprocessen har gått ut på att ta fram ett vin-, vatten- och ölglas. ITK (Identity Tool Kit) och funktionsanalys har satt ramar för projektarbetet.Två förslag på glasserier togs fram och med modeller av dessa gjordes användartester på personer med nedsatt handfunktion.

Innovativ multifunktionell mingelbricka i plast : Examensarbete, produktdesign - formgivning

Vårt examensarbete är baserat på ett behov från August Lundh AB i Eskilstuna, att designa om en befintlig engångsmingelbricka till en flergångsmingelbricka. Brickan ska kunna användas med August Lundh ABs befintliga kollektion med vin ? och ölglas.Arbetet har utgått ifrån den designprocess som SVID, Stiftelsen Svensk Industridesign, har tagit fram. Denna process består av olika steg: Utgångspunkt, användarstudier, koncept & visualisering, utvärdering & konceptval, justering & genomförande samt uppföljning & utvärdering. Den sista punkten har vi avgränsat oss ifrån och lagt på uppdragsgivaren.De verktyg och studier som har varit nödvändiga för vårt arbete har beskrivits i punkten användarstudier.

En serie exklusiva plastglas : Examensarbete, produktdesign - formgivning, kpp106

SammanfattningDetta examensarbete är baserat på ett uppdrag från AB Mälarplast, en plasttillverkare i Eskilstuna, med syftet att designa en serie med tre olika glastyper. Ett vin-, champagne- och grogglas skulle ges förslag på, som alla innehöll en gemensam nämnare som kopplade de alla glastyperna. Uppdragsgivaren hade redan före arbetet skapa kontakt med en kund som importerade en glasserie från Nya Zeeland. På grund av att den långa transportvägen innebär en hög kostnad försöker Mälarplast ta över den utländska leverantörens plats, och därigenom kunna erbjuda ett bättre pris. Examensarbetet är ett stöd för tillverkningen som kommer starta innan årets slut.Arbetet kom att baseras på en bakgrundsundersökning av vinkultur, materiallära och produktionsteknik för att sedan genom olika verktyg och modeller komma fram till en konkurrenskraftig lösning för AB Mälarplasts situation.