Sök:

Sökresultat:

14 Uppsatser om Undkommer - Sida 1 av 1

Bedragares kännetecken

Bedrägerier bedöms vara kraftigt underrepresenterade i brottstatistiken och bara en bråkdel av gärningsmännen upptäcks. Bilden av hur dessa ser ut är splittrad i det nuvarande kunskapsfältet. Denna studie bygger på en enkät som med utgångspunkt från andra källor än offentlig registerdata försökt klargöra hur en bedragare ser ut och vilka faktorer som påverkar risken för bedrägerier, samt kasta ljus på dem som av olika skäl Undkommer kontroll och lagföring. Resultatet visar att vissa faktorer utmärker sig och vissa kännetecken framträder. De mest utmärkande riskfaktorerna är anonymitet, allmän ekonomisk kris och otydliga regler.

Hur undkommer Schmallenbergviruset värdens immunförsvar och vilka symptom ger viruset upphov till?

Hösten 2011 drabbades Tyskland och Nederländerna av ett okänt agens som orsakade diarré, nedsatt mjölkproduktion och feber hos nötkreatur. Efter en metagenomanalys av blodprover ifrån en drabbad besättning kunde man konstatera att orsaken till utbrotten var ett nytt virus; vilket senare fick namnet Schmallenbergvirus (SBV). Ett par månader senare upptäcktes fostermissbildningar hos både nöt, får och getter på flertalet ställen i Europa, och dessa kopplades senare samman med de första utbrotten av SBV. Viruset drabbar idisslare och verkar vara vektorburet. Vuxna idisslare som infekteras får viremi och uppvisar en kort period av diarré, nedsatt mjölkproduktion och feber ? men infektionen kan också vara subklinisk och passera obemärkt.

Gymlog, en webbapplikation för personer som är vana att träna på gym

Syftet med denna rapport är att undersöka om det går att utveckla en användbarwebbapplikation som underlättar resultathantering för vana gymutövare. Eftersomrapporten endast fokuserar på vana gymutövare, Undkommer webbapplikationenproblemet med alldeles för mycket valmöjligheter som gör den osmidig. Vidareundersöks om webbapplikationen även kan motivera användaren till bättre prestationer.Webbapplikationen är utvecklad med hjälp av de grafiska gränssnittskomponenterna somSmart GWT tillhandahåller. Rapporten innehåller en teoretisk bakgrund till deutvecklingsverktyg som använts för att ta fram webbapplikationen.I resultatet framgår att det finns potential att ta fram en fullt fungerande webbapplikationför vana gymutövare. I dagsläget går det dock inte att utvärdera webbapplikationen fulltut då den befinner sig i ett tidigt stadium av utvecklingsprocessen.

AssiDomäns affärsstrategier för vidare etablering i Lettland

SAMMANFATTNING Uppsatsens syfte är att analysera AssiDomäns affärsstrategier för att säkra framtida massavedtillgång genom en utvidgad etablering i Lettland. Undersökningen har genomförts genom semistandardiserade intervjuer i kombination med litteraturstudier och insamlande av relevant empiri. Författarna har efter genomförd studie och analys funnit att AssiDomän har goda förutsättningar för att lyckas säkra en framtida tillgång på massaved i Lettland. Den strategi vi funnit vara den mest gynnsamma är ett framtida samarbete med det statligt ägda företaget LVM. För att lyckas är det av stor vikt att AssiDomän ser på strategin i ett långsiktig perspektiv.

Mervärdesskatt vid transporttransaktioner med egenföretagare

Riksdagens skatteutskott beslutade den 28 februari 2012 att det behövde göras en utredning avseende regelverket för F-skatt. Av utredningen framkom att regelverket har möjliggjort för arbetsgivare att säga upp sin personal och sedan låta dem jobba kvar som egenföretagare i form av F-skattare. Det framkom även att det specifikt inom åkeribranschen förekommer att uppdragsgivaren säger upp sina anställda chaufförer och istället anlitar utländska påstådda egenföretagare som chaufförer. Följden av detta är att den svenska uppdragsgivaren slipper betala arbetsgivaravgifter och Undkommer mervärdesskatt. Det innebär i sin tur att Sverige förlorar en hel del skatteintäkter.Uppsatsen behandlar denna problematik avseende åkeribranschen genom att den utreder två situationer med utländska egenföretagare som chaufförer.

Armlängdsprismetoder

Internpriserna sätts utifrån organisatoriska mål, däribland vinstmaximerande mål, vilket innebär för den multinationella företagsgruppen att den globala vinsten ska bli så stort som möjligt. Följaktligen leder detta incitament till att intäkterna fördelas inom koncer-nen, dels för ett vinstutjämnande syfte och dels i beskattningssyfte, som kan åstadkom-mas genom prissättning på transaktioner mellan företagen i gruppen. Vinstutjämnande syfte kan innebära att moderbolaget skjuter in kapital i ett dotterbolag som presenterar ett underskott genom en högre internprissättning av produkttransaktioner mellan de båda. Dessutom kan det genom en högre prissättning av interna transaktioner ske en dold vinstöverföring genom att företagen överför vinster från företag i ett land med hög skat-tebas till ett land med låg skattebas och på så vis Undkommer en högre beskattning. Det ligger således i skattemyndigheternas intresse att interna priser är korrekta och inte manipuleras.

Vindkraftverk på gårdsnivå

Lantbrukare blir mer och mer intresserade av att kunna producera el och ge sin verksamhet ytterligare ett ben att stå på, men för att detta ska vara intressant krävs lönsamhet. Då energipriserna varierar och kraven på energieffektivisering blir hårdare, ökar intresset i gårdsbaserad elproduktion. Vindkraftverken har med åren blivit allt större och investeringssummorna har blivit högre. Ett vindkraftverk på 2 MW har en investeringskostnad på ca 30 miljoner, en summa som är så hög att det i princip omöjliggör investeringen för en mindre näringsidkare. Men nu har intresse väckts från mindre elkonsumenter att investera i mindre vindkraftverk för att producera delar av sin konsumtion. Syftet med detta arbete är att undersöka lönsamheten i mindre vindkraftverk, s.k. gårdsverk. För att besvara frågan görs en fallstudie. I fallstudien räknas på ett eventuellt uppförande av ett 43,5 kW gårdsverk från WindEn Sweden AB.

Bloggar inspirerar : En studie om hur bloggläsare blir inspirerade till konsumtion

Uppsatsens syfte är att söka bringa klarhet i huruvida de krav som finns i 12 § Marknadsföringslagen (MFL) är förenliga med artikel 101(1) Lissabonfördraget samt 2:1 Konkurrenslagen (KL). I arbetet kommer rättsdogmatisk metod att användas, vilket innebär redogörelse av hur de aktuella rättsreglerna är utformade (de lege lata) samt hur de kan tänkas revideras (de lege ferenda). Marknadsföring nyttjas av många företag i näringslivet, marknadsföring får företagen att synas på marknaden och därmed nå ut till konsument och näringsidkare. Att utforma ett köperbjudande, en bestämd produkt tillsammans med ett angivet pris är en marknadsföringsmetod. Hur ett köperbjudande skall vara utformat finns reglerat i 12 § MFL.

Konkurrensbegränsande köperbjudanden : -        Står marknadsföringslagen i strid med konkurrenslagen?

Uppsatsens syfte är att söka bringa klarhet i huruvida de krav som finns i 12 § Marknadsföringslagen (MFL) är förenliga med artikel 101(1) Lissabonfördraget samt 2:1 Konkurrenslagen (KL). I arbetet kommer rättsdogmatisk metod att användas, vilket innebär redogörelse av hur de aktuella rättsreglerna är utformade (de lege lata) samt hur de kan tänkas revideras (de lege ferenda). Marknadsföring nyttjas av många företag i näringslivet, marknadsföring får företagen att synas på marknaden och därmed nå ut till konsument och näringsidkare. Att utforma ett köperbjudande, en bestämd produkt tillsammans med ett angivet pris är en marknadsföringsmetod. Hur ett köperbjudande skall vara utformat finns reglerat i 12 § MFL.

Aktieförsäljning till underpris via utländskt bolag : Kan förfarandet angripas med hjälp av metoder mot skatteflykt i svensk rätt?

Sverige har ett av världens högsta skattetryck vilket medför att det alltid varit attraktivt med skatteplanering och skatteundandragande aktiviteter för att finna förmånligare skattesituationer. Ett regelverk som kan anses ge upphov till att många skattskyldiga försöker finna förmånligare skattesituationer i form av skatteundandragande aktiviteter är de så kallade fåmansföretagsreglerna som innebär för de som träffas, att beskattning kan komma att ske i både inkomstslaget kapital och inkomstslaget tjänst.Ett förfarande som blivit uppmärksammat i praxis och som framställningen är koncentrerad på, är då en svensk fåmansföretagare överlåter sina andelar till underpris till ett av honom ägt holdingbolag i ett annat land beläget inom EES-området, som i sin tur överlåter andelarna till marknadspris till en extern köpare i Sverige. Sedan Sverige omarbetat sin lagstiftning avseende underprisöverlåtelser av kapitalvinstbeskattade tillgångar efter påtryckningar från EG-domstolen kan dessa överlåtelser göras till utländska bolag belägna inom EES-området utan att uttagsbeskattning blir aktuell. Efter utflyttning från Sverige Undkommer den skattskyldige svensk skatt. Det har uppstått frågor kring om det går att bortse från det utländska holdingbolaget och istället anse att fåmansföretagaren avyttrar sina aktier direkt till den externa köparen då det utländska bolaget endast används som mellanhand i syfte att undkomma svensk skatt.

Produktplacering i bloggar : En studie kring bloggar som effektiv marknadsföringskanal

Titel:             Produktplacering i bloggar: En studie kring bloggar som effektiv marknadsföringskanal Författare:   Maria Mingo, Mälardalens HögskolaKurs:            Kanditatuppsats i företagsekonomi, marknadsföring, distansNyckelord:   Blogg, produktplacering, Word of Mouth, effektivitet, påverkan, kommunikationsprocessen, viral marknadsföring, Stealth Marketing, associationer, kreativt medieval, uppmärksammande, bearbetning, konsumentbeteendeProblem:       Då de privata bloggarna i Sverige på senare tid getts mycket uppmärksamhet i media inte bara för deras växande besöksstatistik utan även för deras, i stor utsträckning, dolda kommersiella intentioner är detta ett fenomen intressant att undersöka utifrån ett marknadsföringsperspektiv.Syfte:            I och med att bloggen är en mediekanal som ständigt växer i antal är syftet med denna uppsats att se vilken funktion bloggen uppfyller som marknadsföringskanal för produktplacering. Studien ämnar ta upp de fördelar som kan nås genom användning av bloggen i kommersiellt syfte utifrån den potentiella påverkan denna typ av produktplacering kan ha på mottagare av budskap introducerade i bloggen. Värdet bloggen innehar som kommunikationskanal kommer att diskuteras utifrån dess vikt för avsändarna av budskapet, det vill säga de annonserande företagen.Metod:         Studien baseras på en sekundärdataanalys av kommunikationsleden som skapas mellan de annonserande företagen, bloggarna och konsumenterna. Områdesrelaterad litteratur och andra marknadsförings- och konsumentbeteendeteorier har bidragit till att kartlägga produktplaceringens potential att nå uppmärksammande och påverkan hos konsumenter.Slutsats:       I studien visas att effektiviteten bloggen kan inneha som marknadsföringskanal, återspeglas i många variabler, bland annat möjligheten att förena reklam med bloggens oberoende innehåll. Produktplacering i rekommendationsform, genom inflytelserika bloggare, kan medföra att informationsspridandet inte upplevs som påträngande och Undkommer på så sätt att sållas bort som irrelevant information.

Produktplacering i bloggar : en studie kring bloggar som effektiv marknadsföringskanal

Titel:             Produktplacering i bloggar: En studie kring bloggar som effektiv marknadsföringskanal Författare:   Maria Mingo, Mälardalens HögskolaHandledare: Lennart HaglundKurs:            Kanditatuppsats i företagsekonomi, marknadsföring, distans Nyckelord:   Blogg, produktplacering, Word of Mouth, effektivitet, påverkan, kommunikationsprocessen, viral marknadsföring, Stealth Marketing, associationer, kreativt medieval, uppmärksammande, bearbetning, konsumentbeteende   Problem:       Då de privata bloggarna i Sverige på senare tid getts mycket uppmärksamhet i media inte bara för deras växande besöksstatistik utan även för deras, i stor utsträckning, dolda kommersiella intentioner är detta ett fenomen intressant att undersöka utifrån ett marknadsföringsperspektiv. Syfte:            I och med att bloggen är en mediekanal som ständigt växer i antal är syftet                    med denna uppsats att se vilken funktion bloggen uppfyller som marknadsföringskanal för produktplacering. Studien ämnar ta upp de fördelar som kan nås genom användning av bloggen i kommersiellt syfte utifrån den potentiella påverkan denna typ av produktplacering kan ha på mottagare av budskap introducerade i bloggen. Värdet bloggen innehar som kommunikationskanal kommer att diskuteras utifrån dess vikt för avsändarna av budskapet, det vill säga de annonserande företagen. Metod:         Studien baseras på en sekundärdataanalys av kommunikationsleden som skapas mellan de annonserande företagen, bloggarna och konsumenterna. Områdesrelaterad litteratur och andra marknadsförings- och konsumentbeteendeteorier har bidragit till att kartlägga produktplaceringens potential att nå uppmärksammande och påverkan hos konsumenter. Slutsats:       I studien visas att effektiviteten bloggen kan inneha som marknadsföringskanal, återspeglas i många variabler, bland annat möjligheten att förena reklam med bloggens oberoende innehåll. Produktplacering i rekommendationsform, genom inflytelserika bloggare, kan medföra att informationsspridandet inte upplevs som påträngande och Undkommer på så sätt att sållas bort som irrelevant information.

Längtan efter barn : en artikelserie om svårigheterna och möjligheterna att få barn.

Titel:             Produktplacering i bloggar: En studie kring bloggar som effektiv marknadsföringskanal Författare:   Maria Mingo, Mälardalens HögskolaHandledare: Lennart HaglundKurs:            Kanditatuppsats i företagsekonomi, marknadsföring, distans Nyckelord:   Blogg, produktplacering, Word of Mouth, effektivitet, påverkan, kommunikationsprocessen, viral marknadsföring, Stealth Marketing, associationer, kreativt medieval, uppmärksammande, bearbetning, konsumentbeteende   Problem:       Då de privata bloggarna i Sverige på senare tid getts mycket uppmärksamhet i media inte bara för deras växande besöksstatistik utan även för deras, i stor utsträckning, dolda kommersiella intentioner är detta ett fenomen intressant att undersöka utifrån ett marknadsföringsperspektiv. Syfte:            I och med att bloggen är en mediekanal som ständigt växer i antal är syftet                    med denna uppsats att se vilken funktion bloggen uppfyller som marknadsföringskanal för produktplacering. Studien ämnar ta upp de fördelar som kan nås genom användning av bloggen i kommersiellt syfte utifrån den potentiella påverkan denna typ av produktplacering kan ha på mottagare av budskap introducerade i bloggen. Värdet bloggen innehar som kommunikationskanal kommer att diskuteras utifrån dess vikt för avsändarna av budskapet, det vill säga de annonserande företagen. Metod:         Studien baseras på en sekundärdataanalys av kommunikationsleden som skapas mellan de annonserande företagen, bloggarna och konsumenterna. Områdesrelaterad litteratur och andra marknadsförings- och konsumentbeteendeteorier har bidragit till att kartlägga produktplaceringens potential att nå uppmärksammande och påverkan hos konsumenter. Slutsats:       I studien visas att effektiviteten bloggen kan inneha som marknadsföringskanal, återspeglas i många variabler, bland annat möjligheten att förena reklam med bloggens oberoende innehåll. Produktplacering i rekommendationsform, genom inflytelserika bloggare, kan medföra att informationsspridandet inte upplevs som påträngande och Undkommer på så sätt att sållas bort som irrelevant information.

Lag om omhändertagande av berusade (LOB) : En vårdlag eller ett maktmedel?

Under 2009 uppgick antalet omhändertaganden med stöd av Lag 1976:511 om omhändertagande av berusade personer mm (LOB) till cirka 62 000, varav ungefär 87 procent tillbringade tiden för tillnyktring i polisarrest. Arbetet med att omhänderta berusade tillhör inte kärnan i de polisiära uppgifterna varför det av somliga betraktas som ?ett skitjobb?. Genom LOB följer en befogenhet för polisen att omhänderta den som är så berusad att han eller hon inte kan ta hand om sig själv, utgör en fara för sig själv, eller en fara för annan.Klart står att rekvisiten ensamma är otydliga och att Rikspolisstyrelsen genom förordning givits uppgiften om att utarbeta närmare föreskrifter för hur LOB ska tillämpas i praktiken. Föreskrifterna ger dock ingen närmare vägledning i hur rekvisiten ska tolkas.