Sök:

Sökresultat:

2 Uppsatser om Understöd. - Sida 1 av 1

LÀrare i behov av sÀrskilt stöd? Vad behöver en lÀrare lÀra sig för att kunna bemöta CODA-elever i skolan?

CODA (Children of deaf adults) innebÀr att man Àr hörande sjÀlv men har en eller tvÄ teckensprÄkiga förÀldrar. CODA-elever har teckensprÄk som hemsprÄk och de lever mittemellan den döva vÀrlden och den hörande. Det skulle kunna liknas vid att vÀxa upp i en invandrarfamilj med en annan kultur och ett annat sprÄk hemma Àn vad de har i skolan. (FredÀng 2003). Det saknas beprövade metoder för vilka insatser som kan behövas kring CODA elever i skolan.

Numerisk simulering av stabilitet för vÀgbank pÄ sulfidjord:
jÀmförelser med fÀltmÀtningar

Under Ären 2003-2004 byggdes en del av vÀg 364 om, delstrÀckan genom samhÀllet Hjoggböle i VÀsterbottens lÀn. Den nya strÀckningen passerar en flack dalgÄng dÀr undergrunden huvudsakligen bestÄr av en relativt lÄghÄllfast sulfidjord. NÀr vÀgbanken var uppbyggd till en höjd av ca 2 m gick ett skred lÀngs en ca 100 m lÄng strÀcka av vÀgen. Under byggtiden intrÀffade totalt tre skred. Det framkom senare, efter det att skreden intrÀffat, att det aktuella omrÄdet Àr utsatt för artesiskt grundvattentryck.