Sök:

Sökresultat:

6 Uppsatser om Turtle - Sida 1 av 1

Kommunikationslösningar för Skellefteå Kraft Elnäts elmätare i glesbygd

I detta examensarbete har en undersökning av kommunikationslösningar för fjärravläsning av elmätare i glesbygd utförts. Skellefteå Kraft Elnät AB har ett fjärravläsningssystem för elmätare, Turtle, som saknar funktionalitet för att klara av dagens krav på mätning och rapportering. I systemet finns 32 000 mätpunkter, huvuddelen i glesbygd. Målet var att hitta en kostnadseffektiv kommunikationslösning för att ersätta Turtle-systemet. Energimarknadsinspektionen utreder vilka funktionskrav framtida elmätare skall ha, rapport publiceras senast 4 juli 2015, innan dess är det fördelaktigt att vänta med en utvärdering av funktioner för elmätare.

Sköldpaddsdammen som en naturlig oas på Mallorca : en fallstudie

This study shows how to plan a pond with an ecosystem which although it will have Turtles living in it will not need to be cared. I will also demonstrate how this pond would be designed to work in the natural landscape on Mallorca. The background to the study is that I am interested to investigate how plants that we in Sweden are using as indoor plants are growing in their natural landscape and how to build a land-scape with them. The study highlights different cleaning-systems that can be used to clean a pond in a natural way. A comparison will be made between the conditions of an exterminated Turtle-species which will live in this environment and a species that is easier to care for.

Tolkningen av L-system i realtid på grafikkortet

Arbetet undersöker grafikkortets lämplighet att tolka L-system i realtid. L-system är ett strängomskrivningssystem som beskriver strukturen hos botaniska former. Lsystem tolkas med hjälp av sköldpaddstolkningen för att få en geometrisk tolkning. För att utvärdera om grafikkortet är lämpat att tolka L-system i realtid har två system implementerats. Det ena systemet tolkar L-system på processorn och det andra systemet tolkar L-system på grafikkortet.

Bakningslösningar för nästa generationens texturer

Nya tekniker och bättre hårdvara ger spelutvecklare möjlighet att skapa titlar med högre realism än någonsin förut. Detaljrikedomen och den generella kvaliteten förväntas öka varje år samtidigt som utvecklingstiden ligger still eller ibland till och med blir kortare. Detta ställer så klart oerhörda krav inte bara på de individuella utvecklarna, utan även på verktygen och arbetsflödet i en produktion. Den här rapporten tar upp ett ämnesområde som i princip alla stora spelutvecklare rör sig i och där det finns många förbättringar kvar att göra för att förenkla och öka produktionshastigheten. Texturbakning är olika tekniker för att spara undan information som är för tung för att behandla i realtid i bilder som sedan laddas in i spelet.

Flimmer

Flimmer (eng. Flicker), beskrivs av standard EN 50160:1999 som ett visuellt intryck av instabilitet orsakat av ljusintryck som varierar intensitetsmässigt eller spektralt över tiden. Flimmer är alltså en variation i ljusstyrka som orsakas av en ändring i spänningsnivån, spänningsfluktuationer. När spänningen ändras uppstår en variation i lampans ljusintensitet som ögat uppfattar som en blinkning. Denna spänningsändring behöver inte vara större än 1-2V med 230 V matning för att lampan ska blinka till.

Flimmer inriktad på störning mellan dimmer och långsam
elnätskommunikation

Störningar kan och kommer alltid att finnas på elnätet. Men de störningar som vissa hushåll fått uppleva efter det att den automatiska avläsningen sattes igång är inget som är normalt. Flimret som uppkommer i lampor på grund av störningen är mycket tydligt och det verkar även som annan apparatur kan påverkas av störningen. Denna störning har uppkommit eller blivit mycket tydlig efter Turtles system för avläsning av elmätare har installerats i dessa områden och har framför allt skett i samband med att det funnits en dimmer inkopplad. I ett fall finns det även misstankar om att en klocka i en tidstyrning påverkas.