Sök:

Sökresultat:

5 Uppsatser om Transportledning. - Sida 1 av 1

Askutmatning Moskogen : Underlag för askhantering vid konvektionsstråk på Moskogen

Kalmar Energis kraftvärmeverk har sedan det togs i drift 2009 blandat bottenaskan med askan ifrån konvektionsstråken. Eftersom Kalmar Energi söker nya användningsområden för askorna var för sig har en separering av dessa blivit aktuell att undersöka.Syftet med rapporten var att ta fram en teknisk lösning åt Kalmar Energi för att transportera aska från konvektionsstråk 2 och 3 till flygasksilon på Moskogen kraftvärmeverk.Rapporten har skrivits i nära samarbete med Moskogens driftpersonal samt med tillgång till deras arkiv och DCS. Rapporten har gjorts som en kvalitativ undersökning med intervjuer och en litteraturstudie.Den tekniska lösningen resulterade i att aska från konvektionsstråk 2 och 3 transporteras via cellmatare, skruvar och fallrör till en ny gemensam stoftsändare. Stoftsändaren kommer sedan pneumatiskt transportera askan via en ny transportledning direkt till flygasksilon..

Analys av ny terminalverksamhet hos Östgötafrakt

Syftet med det här examensarbetet är att kartlägga och analysera Östgötafrakts distributionsupplägg för livsmedel. Verksamheten kring livsmedel är nyligen införskaffad och kretsar kring en terminal. Fokus i detta arbete ligger på att analysera och fördela de kostnader och intäkter som uppstått i samband med den nya terminalen.En stor del av det inledande arbetet innefattade intervjuer med involverade personer på Östgötafrakt. Intervjuerna låg sedan till grund för nulägesbeskrivningen. Parallellt genomfördes en litteraturstudie kring distribution och terminalverksamhet.

Skogsåkeriägares inställning till organisationsförändringar :

There are two groups of haulage contractors in roundwood transport , those who are contracted direct by the transport buyer and those who are connected to a freight company which in its turn is contracted by the transport buyer. Today the roundwood haulage is dominated by contractors with one to two lorries. The effort of coordinating transportation for a transport buyer is dependent on how many communication contacts that must be managed (how many individual haulage contractors the transport buyer has to work with). A structural change in the sector that leads to a decrease in the number of haulage contractors but an increase in the capacity of each contractor, makes it possible for a transport buyer to coordinate transports with fewer communication contacts. The reason why a company reaches a certain size can be explained by the number of contracts it makes and manages.

Precision vid operatörskalibrerat väglagersystem

Transportkostnaderna ökar mer än övriga kostnader i skogsbruket och det är angeläget att sänka dem. För att kunna optimera transporterna krävs god kännedom om virkesvolymerna på respektive avlägg. SDC:s (Skogsbrukets DataCentral) rutin för beräkning av väglagrets virkesvolymsaldo har varit att subtrahera av VMF (VirkesMätnings Föreningen) inmätt volym från skotarrapporterad volym. Men eventuella fel kan ackumuleras p.g.a. utebliven eller felaktig skotarrapportering, sortimentsförskjutning eller försenad inmätning.

Virkesflöde och val av hjulsystem på virkesfordon inom Region Iggesund, Holmen Skog

Syftet med detta arbete har varit att undersöka hur virkesflödet från Region Iggesund varierar under året och belysa orsakerna till detta samt att beräkna transportkostnader och analysera vilka distrikt som skulle kunna ha störst nytta av virkesfordon med Central Tyre Inflation (CTI) eller Super Singel hjul, alternativt hjulsystem som kombinerar de båda teknikerna. Utgångspunkten har varit rationell virkesförsörjning från skog till industri, med så låga virkeslager och transportkostnader som möjligt. Region Iggesund anskaffade 1,9 miljoner fastkubikmeter (m3fub) virke 2011, varav 45 % kom från egen skog och 55 % kom från lokala köp. Huvuddelen levererades till Iggesunds Bruk, Iggesunds Såg och Hallsta Pappersbruk. Regionen är uppdelat i sex distrikt, med Uppland i söder, Sveg i nordväst och Hudiksvall i öster. Däremellan ligger Bollnäs, Delsbo och Ljusdal.