Sök:

Sökresultat:

5 Uppsatser om Trafikhuvudman - Sida 1 av 1

Miljökrav i offentlig upphandling av allmän kollektivtrafik

Trafiken är en stor bidragande orsak till förorening av miljön, därför är miljöfrågorna en viktig utveckling inom bussbranschen. Genom att ställa miljökrav i trafikupphandlingar kan man styra busstransporternas utveckling så att föroreningar till miljön kan reduceras. Länstrafiken i Norrbotten AB är Trafikhuvudman för kollektivtrafiken i länet och är därmed den organisation som ansvarar för kollektivtrafikens trafikupphandlingar. Syftet med detta arbete är att ta fram miljökrav som Länstrafiken i Norrbotten AB kan ställa på busstransporter vid offentlig upphandling. Målet med arbetet är att Länstrafiken i Norrbooten AB ska kunna reducera sina befintliga avgasutsläpp till SLTF:s kravnivåer för avgasutsläpp, genom att ställa dessa miljökrav.

Upplevelser av delaktighet i arbetet : En kvalitativ studie som berör busschaufförer hos en bussentreprenör i sydvästra Sverige

Syftet med denna studie är att beskriva och analysera busschaufförers upplevelser av delaktighet i arbetet. Följande frågor har ställts: Hur kommunicerar arbetsgivare och anställda med varandra? Hur upplever busschaufförer sitt arbetsschema och sina arbetstider? Kan busschaufförer vara delaktiga i utformningen av sitt arbetsschema och sina arbetstider? För att besvara dessa frågor har vi genomfört åtta individuella intervjuer med busschaufförer i ett internationellt bussföretag. Resultatet visar att busschaufförernas delaktighet i arbetet är bristfällig. Anledningen till detta tror vi kan förklaras utifrån tre huvudsakliga faktorer.

Vem är det som kör? : En studie av Värmlandstrafiks varumärke

Kollektivtrafikbranschen är unik i många olika aspekter, och ett av de mest framträdande är att en huvudman, i det här fallet Värmlandstrafik, har entreprenörer som förvaltar deras varumärke och levererar deras tjänst. Parterna har skilda syften med sin verksamhet då Värmlandstrafik i egenskap av Trafikhuvudman skall verka för en samhällsnyttjande länstrafik medan entreprenörsföretaget har ett vinstsyfte. Ändamålet med uppsatsen är att undersöka hur Värmlandstrafiks företrädare anser att Värmlandstrafiks varumärke påverkas av att en entreprenör utför tjänsten. För att uppnå detta analyserade vi Värmlandstrafiks varumärke. För att få en bild av hur företrädare för Värmlandstrafik ser på situationen har vi gjort intervjuer men även studerat litteratur för att få en teoretisk förankring.Studien visar att företrädarna inom Värmlandstrafik har insett vikten av att vårda sitt varumärke men vi hävdar dock att Värmlandstrafiks varumärkesarbete hämmas i och med att varumärket som de formar, kommuniceras till kunden via entreprenörens personal.

Betal- och biljettsystem i kollektivtrafik : en kartläggning av aktörer och roller

An Interoperable Fare Management system for public transport has been a struggle for the actors in industry of public transport. A lot of effort has been put into creating a smart card solution that enables the travellers to use the same card for paying and holding the ticket regardless geographical position in Sweden. That project has failed, mostly due to a lack of taking non-technical actors and aspects into consideration during the project process. This thesis highlights the major actors and their responsibilities. The ARKTRANS framework is used as analytical tool to identify different roles. Throughout the thesis a sociotechnical perspective is used. The developed method in this thesis is suitable for mapping of actors and responsibilities in a network surrounding a complex technical system.

Förbättring av kvalitet och samarbete i tågtrafiken : ett förbättringsprojekt till tågtrafikens intressenter

Dålig kommunikation, uteblivet samarbete, dåliga alternativa lösningar till resenärerna vid trafikstörningar gör att resenärerna riskerar att bli missnöjda. Följden kan bli att tågtrafiken tappar resenärer. Varje Trafikhuvudman är ansvarig för resenärerna. Formen på trafikavtal mellan trafikhuvudmännen och järnvägsföretag skapar en struktur på ansvarsfördelningen av olika komponenter.Jag har studerat problematiken genom intervjuer och enkätundersökningar hos Danske Statsbaner (DSB i fortsättningen) Småland AB där jag jobbar som trafikledare. Jönköpings länstrafik (JLT i fortsättningen) förhåller sig till DSB Småland med ett trafikavtal.