Sök:

Sökresultat:

213 Uppsatser om Testning - Sida 1 av 15

Automatiserad testning

Arbetet innehåller en allmän presentation om automatiserad Testning, om var man kan tjäna tid samt vilka fällor som finns. Vidare har en analys gjorts på de olika verktyg som finns på marknaden idag och teknikerna bakom dessa. Därefter valdes ett verktyg ut åt FDT, nämligen Rational Visual Test. En kort presentation av detta program och de tekniker som stöds tas upp. Slutligen har ett förslag på en uppdaterad version av FDT?s testmetodik utformats för att anpassas mot en automatiserad Testning..

Att automatisera funktionell testning av webbapplikationer

Testning är en viktig del av utveckling av webbapplikationer. Det är möjligt att effektivisera testprocessen genom att automatisera delar av den. Trots detta finns det företag som testar helt manuellt. Syftet med denna uppsats är att visa under vilka villkor det kan finnas värde i att automatisera Testning av webbapplikationer samt att identifiera orsaker till varför vissa företaginte redan gör det. Uppsatsen grundar sig i en beskrivande fallstudie där intervjuer, enkäter och observationer har genererat data.

Utvecklingsprocessens inverkan på testautomatisering : En fallstudie

Testning av programvara utgör i många fall en stor del av den totala utvecklingstiden. Då Testning drar mycket resurser finns det en önskan om att Testningen ska kunna utföras så effektivt som möjligt. Ett steg mot en effektivare Testning är automatisering, då detta, om korrekt utfört, medför att fler fel kan identifieras på kortare tid. Det finns däremot risker och fallgropar på vägen mot automatiserad Testning.I det här arbetet ges en översikt av 21 krav som forskning och litteratur ställer på en utvecklingsprocess för att automatiserad Testning ska kunna genomföras lyckat. Därefter presenteras en metodik som tagits fram för hur översikten kan användas i en organisation för att få en lägesbild av möjligheterna till automatisering.

Systemutvecklingsmetoders syn på testning : En jämförande studie

För att utveckla informationssystem använder företag och organisationer ofta systemutvecklingsmetoder. Att välja en systemutvecklingsmetod kan många gånger vara svårt, då olika systemutvecklingsmetoder lämpar sig för olika sorters projekt.Systemutvecklingsmetoder har bakomliggande filosofi som påverkar hur olika delar av informationssystemsutvecklingen sköts. Exempelvis är Testning en viktig del i utvecklandet av informationssystem. Vi har därför i denna studie valt att inrikta oss på hur systemutvecklingsmetoder ser på Testning.  Denna studie grundar sig i en litteraturstudie där vi som syfte haft att jämföra systemutvecklingsmetoderna; RUP, DSDM och Scrum i avseende systemutvecklingsmetodernas syn på Testning.

Testning av SharePoint : En studie om vilka faktorer som pa?verkar hur testning planeras och genomfo?rs i SharePoint-projekt samt vilka problem det kan finnas

Denna studie ger en inblick i hur fo?retag och utvecklare planerar och genomfo?r Testning i SharePoint idag och hur dessa uppfattas; om det finns problematik med detta eller inte. Ma?nga faktorer spelar in pa? hur Testning planeras in i projekt och dessa har underso?kts och diskuterats. Vidare prioriteras ocksa? Testningen av utvecklarna sja?lva na?r det finns planerad Testningstid och vilka faktorer som spelar in pa? detta kommer studien att behandla.

A/B-testning av Mikrotransaktioner

Mikrotransaktioner är en stor del av dagens internethandel. Det används flitigt på både websidor och i datorspel. Denna rapport tar upp hur ett företag eller en privatperson kan, genom A/B-Testning, testa vilken transaktionstyp som är bäst för just deras applikation. Problemet är att det finns många olika transaktionstyper att välja mellan och att det inte finns något bra sätt att få fram vilket som är det bästa för just din applikation. För att försöka hitta den optimala transaktionstypen utnyttjades en testapplikation med olika transaktionstyper.

Testernas Test : En studie om testmetoder inom datorspelsutveckling

Hur kan testprotokoll användas för att mäta datorspels underhållningsvärde på ett metodiskt sätt? Studien bygger på metodisk Testning av datorspel med hjälp av användandet av testprotokoll, och inleds med att presentera vad Testning är samt hur den används inom både generell mjukvaruutveckling och datorspelsutveckling. I studien framställs två testprotokoll baserade på testmetoderna "fokusgrupper" samt "speltestmetoden". Dessa testprotokoll används i test ledda av en extern högskolestudent inom datorspelsutveckling. Studien ger praktiskt användbara exempel på Testningsprotokoll och resulterar i en diskussion som visar på vikten av strukturerad Testning.I diskussionen pekas på vikten av att utföra mätningar konsekutivt för att få fram testernas fördelar.

Processen att välja ett verktyg för automatiserad GUI-testning : En fallstudie

Grafiska användargränssnitt (GUI) utgör en viktig del hos många programvaror. En vanlig verifieringsteknik för programvara är Testning, vilket ofta upptar mycket tid inom utvecklingsprojekt.  En ansats till en effektivare Testning med högre kvalitet är testautomation. Att automatisera tester för GUI:n är ofta svårt men värdefullt. Ett vanligt problem är att verktyg med otillräcklig funktionalitet införskaffas för automatiseringen, vilket kan bero på bristfälliga utvärderingar.I den här rapporten presenteras kriterier som kan användas vid en utvärdering av automatiserade GUI-Testningsverktyg, vilka kan öka chanserna för att rätt verktyg införskaffas.

Utformning av ett testsystem för Rodan displayer

Testning av produkter blir mer och mer viktigt. Detta främst för att Testning betalar sig själv i längden då man slipper onödiga fel och reklamtioner som medför höga kostnader för företaget. Vår roll i detta projekt som kallas Rodan, är att ordna med den elektronik som är en förutsättning för Testningen av en display. Det omfattar planering, organisering och uppkoppling av elsystemet..

Utvärdering av övergång till agil testning

När man skall införa förändringar för att uppnå förbättringar i ett företag så är det lätt att enbart se förändringen i ett ekonomiskt perspektiv. Det som många glömmer bort är hur företagets anställda som befinner sig mitt i förändringen påverkats psykologiskt av förändringsprocessen. Den här studien har sitt fokus mer i hur de anställda har upplevt bytet hellre än genom hur det teoretiskt kan förbättra företaget ekonomiskt. Syftet med studien är att beskriva hur personal påverkas av förändring, både generellt och hur de upplever bytet till agil Testning. Och vad som kan göras för att bearbeta de problem som kan uppstå.Studien grundar sig på data insamlat från intervjuer, observationer och dokumentanalys för att utvärdera hur utvecklarna på ett småföretag har upplevt och påverkats av övergången till agil Testning.

Utveckling av automatiserade tester

Testning är den aktivitet där man verifierar och validerar ett IT-systems krav och exekverar det i syfte att hitta fel. Testning kan utföras både manuellt och automatiserat, genom att utveckla ett system som exekverar testerna åt sig.I detta examensarbete beskriver jag hur jag designar och utvecklar en IT-artefakt som automatiskt kan exekvera tester av ett annat system..

Ledarskapet, interaktionen med den Psykosociala arbetsmiljön och Arbetsrelaterad stress

Denna studie ger en inblick i hur fo?retag och utvecklare planerar och genomfo?r Testning i SharePoint idag och hur dessa uppfattas; om det finns problematik med detta eller inte. Ma?nga faktorer spelar in pa? hur Testning planeras in i projekt och dessa har underso?kts och diskuterats. Vidare prioriteras ocksa? Testningen av utvecklarna sja?lva na?r det finns planerad Testningstid och vilka faktorer som spelar in pa? detta kommer studien att behandla.

Automatiserad testning av webbapplikationer

Webbapplikationer blir allt mer komplexa och avancerade. Bara na?gra a?r tillbaka var det sto?rsta a?ndama?let med webbapplikationer att servera statiskt inneha?ll. Sedan dess har tilla?mpningen vuxit och lika sa? dess komplexitet.

Testning av kryptomoduler

Testning är en viktig process vid tillverkning av alla typer av system. Traditionellt har Testning utförts föratt verifiera att ett system fungerar på ett korrekt sätt. Vid tillverkning och Testning av kryptomodulerräcker det dock inte med att verifiera att systemet fungerar korrekt utan testerna måste även visa attsystemet är tillräckligt säkert d.v.s. att det uppfyller de säkerhetskrav som användare och utvecklare ställerpå systemet.I de flesta fall är det dock inte möjligt att bevisa att ett system är säkert och felfritt då det ofta finnsoändligt många attackmöjligheter och oändligt många insignalskombinationer (testfall). För att visa att ettsystem med så stor sannolikhet som möjligt är säkert och felfritt krävs att testaren kan välja lämpligatestingsmetoder och vettiga delmängder av testfall att utföra.

Responsiv Design ? Möjlighet att implementera utan testning

Responsiv design syftar till att en webbsida ska anpassa sig efter anva?ndarens enhet, oavsett enhetens ska?rmstorlek. Arbetet har ga?tt ut pa? att ta reda pa? om man kan utveckla en framga?ngsrik responsiv design som fungerar pa? ma?nga typer av enheter enbart med en persondator som utvecklingsplattform, och pa? sa? sa?tt undvika att beho?va genomga? en stor process med Testning. Resultaten visar att det a?r fullt mo?jligt. .

1 Nästa sida ->