Sök:

Sökresultat:

5 Uppsatser om Specialeffekter - Sida 1 av 1

Effektsekvens på hal is

Detta examensarbete handlar ?Verklighetstrogen Effektskomposition?. Målet med arbetet är att undersöka och utnyttja alla de olika aspekterna som gör att en film med Specialeffekter känns så verklighetstrogen som möjligt. Arbetet handlar om de olika delarna i en filmproduktionsfas så som pre-production,production och post-production. Filmen som skapas är en specialeffektsbaserad hemmavideo som har som syfte att vara så chockande som möjligt i förhållande till vad man förväntar sig när man börjar kolla.

Ungdomars perception av partikeleffekter i digitala FPS-spel

Denna text undersöker om unga datorspelare uppfattar perifera dynamiska Specialeffekter i virtuella spelmiljöer av FPS-spel. Texten går igenom tidigare forskning om perception och hur partikeleffekter i spel har utvecklats de senaste 20 åren. I undersökningen har det tillverkats en spelprototyp som använts för att testa hur spelaren spelat spelet. Därefter har spelaren svarat på en enkät som analyserats tillsammans med gjorda fältobservationer. Resultaten från undersökningen visar att spelare uppfattat Specialeffekter i spel.

Datadrivet generellt partikelsystem till NeoEngine och Power Racing

Arbetet har utförts åt Power Challenge AB som utvecklar onlinebaserade spel. Partikelsystemet är utvecklat att kunna användas oavsett spel, men effekterna som skapats i detta arbete är riktat till ett racing-spel. En generell uppbyggnad har underlättat konfigurationen av olika parametrar avsevärt. Det har också medfört skapandet av en editor där det går att skapa nya effekter samt spara ner konfigurationen för dessa..

En röst, oändliga möjligheter: att i samarbete med en sångare specialskriva musik för röst

Den här uppsatsen handlar om hur upphovsmannen samarbetar med en sångare för att undersöka hur han kan utnyttja sångarens röst på ett optimalt sätt. På ett antal workshops utvecklar de olika sångsätt och röstliga Specialeffekter baserade på sångarens unika sångtekniska färdigheter. Sedan komponerar upphovsmannen ett stycke för kammarensemble, med sångaren som solist, där han använder de olika sångsätten och effekterna som arbetats fram under workshopsen i en specialskriven stämma för sångaren. Det 38 minuter långa styckets text består av utvalda delar ur Den gudomliga komedin av Dante Alighieri som upphovsmannen har bearbetat på både svenska och engelska. Den specialskrivna sångstämman visar sig vara en stor utmaning, men efter hårt arbete kan ändå stycket framföras.

Kommer snart i 3D : En jämförelse mellan 1950-talets och samtidens 3D-trailrar

Denna uppsats handlar om filmtrailrar, och mer specifikt trailrar som marknadsför 3D-filmer. Syftet är att lyfta fram ett till stora delar outforskat ämne och undersöka likheter och skillnader i konventioner mellan trailrar från 50-talet och moderna trailrar.Frågorna jag ämnar svara är: Hur marknadsför moderna, samtida trailrar 3D-teknologin? Finns det gemensamma konventioner och stilistiska grepp som är genomgående för dessa trailrar? Vad finns det för likheter respektive skillnader i konevntioner och grepp? Vad har förändrats i marknadsföringen av 3D-teknologin sedan 1950-talet?Forskningsfältet trailrar är till stora delar outforskat, men mitt arbete lyfter fram några studier som gjorts. Kernan har skrivit en bok om trailrar i allmänhetoch utformat tankar och resonemang om vad en trailer är. Hon utgår ifrån ett retoriskt synsätt och menar att det går att utläsa hur studior via trailrar "talar" till publiken.