Sök:

Sökresultat:

12 Uppsatser om Secondhand - Sida 1 av 1

En andra chans ? en överblick av secondhandkläders marknad

In our globalized society massconsumption is widespread. However there is a trend showingthat people are starting to re-use clothes instead of buying newly produced garments. Reasonsfor buying Secondhand clothing are many. During the 1950s people strived to look likeeveryone else but in the 1960s this changed. Subcultures grew stronger.

Varumärkets image inom secondhand och välgörenhet : En fallstudie av Erikshjälpen

Uppsatsens syfte är att analysera och klargåra kundens bild av varumärket Erikshjälpen, klargöra organisations identitet och hur man inom organisationen vill att varumärket ska uppfattas på marknaden. En ambition är att analysera butiken som en marknadsföringskanal. Empirimaterialet har samlats in genom personliga intervjuer med respondenter som har direkt koppling till Erikshjälpen samt fokusgruppsintervjuer bland kunderna i fyra butiker. De slutsatser jag har kommit fram till har baserats på de tendenser som visat sig tydligt i min analys. Då jag inte haft för avsikt att generalisera är detta ett sätt att lyfta fram återkommande påstående från respondenterna.

Sustainable shopping : consumer behavior in purchasing and donating secondhand clothes

Textiles are made in an unsustainable way and there is a need to find alternative ways and material to reduce the negative impacts on the environment, humans and animals. Problems like pollution, excessive water consumption and loss of soil fertility is a result of this lack of diversity. It is a necessity to find innovative alternatives in other fabrics due to the unsustainable use of cotton and polyester fibers. As in many other countries in the Western part of the world, in Sweden there is a rapid turnover and increased selling of clothes that result in increased textile waste. About 15 kilogram of textiles (net inflow) is consumed per person each year.

Myrorna & Beyond Retro ? En jämförande studie mellan en ideell och en vinstdrivande secondhand-verksamhet

Den svenska andrahandsmarknaden har under senare år växt sig allt starkare. Förklaringarna till det fenomenet är bl.a. den rådande miljödebatten och konsumenters nya medvetenhet till deras konsumtionsbeteende. Konsumenten har i dag ett behov att ha en individualistisk stil, vilket kan vara en anledning till Secondhand-branschens nyvunna trendstatus och snabba expansion. Lågkonjunkturen, som drabbade Sverige 2008, kan även vara en anledning till den expanderande marknaden.

Vintagemode : En studie om fenomenet vintagemode och ett försök till att reda ut de olika begreppen inom andrahandsmarknaden av kläder

Syftet med studien är att undersöka och analysera fenomenet vintagemode. Genom att intervjua några aktörer inom andrahandsmarknaden vill jag studera denna konsumtionskultur och dess utveckling. Vidare vill jag undersöka de olika begreppen inom andrahandsmarknaden, om man hittar några distinkta skillnader mellan begreppen då det förekommer olika definitioner av orden. Jag har använt mig av en kvalitativ undersökning med en låg grad av standardisering och låg grad av strukturering. Till denna intervjustudie valdes sex informanter ut som arbetar inom andrahandsmarknaden.

I valfrihetens spår : En undersökning av friskolereformens effekter ur ett rättviseperspektiv

Syftet med studien är att undersöka och analysera fenomenet vintagemode. Genom att intervjua några aktörer inom andrahandsmarknaden vill jag studera denna konsumtionskultur och dess utveckling. Vidare vill jag undersöka de olika begreppen inom andrahandsmarknaden, om man hittar några distinkta skillnader mellan begreppen då det förekommer olika definitioner av orden. Jag har använt mig av en kvalitativ undersökning med en låg grad av standardisering och låg grad av strukturering. Till denna intervjustudie valdes sex informanter ut som arbetar inom andrahandsmarknaden.

Förädling av textil- En studie om att skapa mervärde av skänkta kläder och textilier

Våren 2011 beslutade Röda Korset i Sverige att sluta skicka skänkta kläder som bistånd till katastrofområden. Röda Korset ställdes nu inför frågan vad de ska göra med de skänkta klä-derna för att omvandla dem till en resurs.Uppdraget var att i samarbete med Zäntrumprojektet och Röda Korsets Secondhandbutik Ku-pan förädla de skänkta kläderna på ett miljövänligt sätt. Tanken är att Zäntrumprojektet ska sy om de skänkta kläderna till nya produkter som sedan ska säljas i Secondhandbutiken Kupan.Syftet med den här uppsatsen är att finna ett sätt att förädla de skänkta kläderna och skapa nya produkter av dem. Vidare ska de skänkta kläderna skapa bättre resurser till Röda Korset som de kan tillgodogöra sig i sitt välgörenhetsarbete. Produkterna ska vara skapade på ett sådant sätt att de avger minsta möjliga avfallsmängd, främjar hållbar utveckling samt är attraktiva för Röda Korsets Secondhandbutiks kunder.

Framgång både på och utanför fotbollsplan : En benchmarking studie om AC Milans intäktsmöjligheter

As the football industry develops into a highly competitive commercialized industry, football clubs must step up and improve their business strategy. This study focuses on the famous Italian club AC Milan, a club with many international titles but with declining revenues. The purpose of this thesis is to study how AC Milan can generate higher revenues by comparing its marketing and business strategy with the most profitable clubs in the world, the benchmarking partners Real Madrid and Manchester United. By using a benchmarking model, following the five steps of this process, conducting observation studies, an interview and examining Secondhand information, gaps between the clubs were evaluated and analyzed. These evaluations became together with chosen theoretical references, the basis for the improvement suggestions and conclusions shown by the authors.

Vintage ? ett varumärke?

To dress in used clothes is no longer considered as unfashionable. The acceptance of thesecond hand market has increased over the years. Vintage clothing has becomefashionable because you get the opportunity to create your own individual style. Vintagehas been given status. It has become a trend.

Finns det efterfrågan av re-designade yogakläderoch accessoarer på den svenska marknaden?

Syftet med denna uppsats var att undersöka om det finns behov av re-designade kläder och accessoarer för yogautövare i Göteborg. Den uppsamlade informationen användes för att bedöma möjligheten till att starta ett företag vars verksamhet bygger på försäljning av yogakläder- och accessoarer genom re-design av Secondhandvaror. I den teoretiska referensramen beskrivs vad marknadsföringsmix innebär, vilken inkluderar konkurrensmedel som är viktiga när man vill starta ett nytt företag, nämligen de fyra p:na. Vi har fått fram resultatet av vår marknadsundersökning genom intervjuer med sex olika yogautövare. Genom att intervjua dessa personer har vi undersökt deras köpvanor, köpbeteende, kunskaper samt inställning till re-design och Secondhand samt inställning till olika prisklasser.

Att sätta butiksatmosfären i första hand- en studie om hur man kan arbeta med butiksatmosfären i secondhandbutiker

Svenskarna handlar allt mer kläder och intresset för mode och kläder är större än någonsin.Bara produkten räcker dock inte för dagens konsument, utan platsen där den inhandlas har fåttallt större betydelse för kundens shoppingupplevelse. De olika faktorer som påverkar kunden ibutik brukar samlas under konceptet butiksatmosfären. Atmosfären ska, för att på bästa sättstimulera kunden, byggas utefter människans fem sinnen, syn, känsel, doft, smak och hörsel.Tidigare forskning har fokuserat på hur aktiviteter i butiksmiljön fungerar inom vanligdetaljhandel. Vi har i vår uppsats valt att undersöka hur dessa tidigare rön skulle gå atttillämpa på Secondhandbutiker, som skiljer sig från detaljhandeln bland annat genomproduktutbud. Secondhand har på senare tid fått mycket uppmärksamhet och det finns idag ettökat intresse för återanvändning av kläder.Syftet med uppsatsen är att analysera möjligheterna för Secondhandverksamheter att arbetamed butiksatmosfären för att skapa en mer tilltalande butik.

Djur i sinnet

Det har varit en intensiv vår med mycket energi och arbetsglädje. Jag har gått från att undersöka möjligheten att kombinerar abstrakt form med en figurativ form, till att fokusera på enbart det figurativa. Tyngdpunkten har legat på djurs ansikten och dess små förskjutningar och vinklingar. Detaljerna har spelat stor roll för mig och jag har suttit timtal och arbetat fram pälsstruktur. Det har varit viktigt att låta varje skulptur få sitt utrymme och jag har arbetat tills jag känt mig nöjd med utförandet.Efter mitt beslut om att inte arbeta med abstrakta former har jag med bestämda steg närmat mig mållinjen.Nytt för mig i detta arbete har varit att hänga min keramik på vägg och det har fått mig att fundera mycket kring olika presentationsmöjligheter.