Sök:

Sökresultat:

72 Uppsatser om Resväskor - Sida 1 av 5

Stick to the boat : skor för tÀvlingsseglare för Sail Racing AB

I mitt kandidatexamensprojekt pÄ industridesignutbildningen pÄ Konstfack, har jag arbetat med att ta fram en skodesign för Sail Racing AB. Projektet har inneburit att under nio veckor planera, genomföra och fullfölja ett industridesignprojekt. Mitt mÄl med projektet var att göra en konsumentprodukt, dÀr bÄde funktion och estetik Àr viktigt, samt att lyfta fram en ny teknik inspirerad av naturen - strukturen under Geckoödlans fötter som gör att den kan klÀttra pÄ vÀggar..

NÀr skor blev till hantverk : En studie om skobranschen ur de verksammas ögon

Syftet med studien har varit att studera hur personer verksamma inom olika omrÄden i skobranschen upplever verksamhetsomrÄdet samt pÄ vilket sÀtt de ser pÄ handgjorda och fabrikstillverkade skor.UtifrÄn syftet valdes tre frÄgestÀllningar ut: Vad anser de verksamma att det krÀvs för att ett par skor ska klassas som handgjorda respektive fabrikstillverkade? Hur upplever de hantverket i sig? Vad Àr de verksammas uppfattningar om den svenska skobranschens förÀndring?Metoden som anvÀndes var en kvalitativ studie med en semi-strukturerad intervju som metod. Metoden gjorde det möjligt att samla in material i informanternas naturliga miljö för att sedan tolka och bearbeta dem. PÄ grund av arbetets omfÄng sÄ gjordes det ett urval som resulterade i totalt sex informanter, tre som arbetade med handgjorda skor och tre som arbetade med fabrikstillverkade. Till hjÀlp anvÀndes en intervjuguide med nio huvudfrÄgor men utifrÄn dem fick informanterna tala fritt med öppna svarsalternativ.I analysen presenteras informanternas svar i tre olika teman, handgjorda respektive fabrikstillverkade skor, hantverket och importen samt skobranschens förÀndring och framtid.

StötdÀmpning i skyddsskor: verkan och behov

Arbetet har utförts pÄ Ejendals AB i Leksand. Syftet var att ta reda pÄ vilken inverkan stötdÀmpning i skor har pÄ anvÀndaren och hur man ska anpassa stötdÀmpningen efter anvÀndaren. Genom intervjuer, enkÀter och litteratur har kunskap om Àmnet samlats in. I nÀsta steg genomfördes ett test pÄ Clas Ohlsons centrallager i Insjön. 21 personer fick testa ett antal olika skor frÄn Ejendals sortiment.

Kan skor flyga? : Ett examensarbete om skor

Min dröm Àr att fÄ formge skor! DÀrför blev mitt mÄl med examensarbetet att lÀra mig ?allt? om skor! Min förhoppning var naturligtvis att fÄ designa en liten kollektion Ät ett företag och jag hade turen att fÄ göra ett projekt Ät Kavat som utvecklar och tillverkar barnskor i Kumla. PÄ grund av tidspress för att produkten skulle komma med i kollektionen fick jag göra litteraturstudien i efterhand. Första delen handlar dÀrför om den konkreta uppgiften Ät Kavat och den andra delen Àr en fördjupad undersökning om utveckling och tillverkning av skor, hur tillverkningsmetoder och produktion har Àndrats genom historien samt skomodets historia.Uppdraget Ät Kavat blev att designa en liten kollektion babyskor som skulle anpassas till en given lÀstmodell och ingÄ i sommarkollektionen 2006. Syftet var att erbjuda smÄ barn praktiska och roliga lÀra-gÄ-skor och att designa könsneutrala modeller för att bidra till att sudda ut grÀnsen för vad som Àr typiskt flickigt och pojkigt.

We all have a role to play : En studie om CSR, kommunikation och varumÀrke.

Problemformulering: Kan CSR sta?rka varuma?rket inom branschen fo?r kla?der och skor och pa? vilka sa?tt kan fo?retag na? ut med tydlig information om sitt CSR- arbete till konsumenten?Syfte: Uppsatsen syfte a?r att skapa en fo?rsta?else kring CSR inom omra?det fo?r kla?der och skor samt klargo?ra de mo?jligheter som finns att fo?rmedla ut ett fo?retags ansvarstagande. Det ha?r go?r vi genom att analysera och utreda:Pa? vilket sa?tt fo?retag inom detaljhandeln arbetar med Corporate Social Responsibility samt hur fo?retag upplever kundens intresse inom omra?det.Hur fo?retag kommunicerar sitt CSR-arbete ut mot kund.Den pa?verkan CSR kan ha pa? ett fo?retags varuma?rke.Metod:Uppsatsen har grundats pa? en kvalitativ forskningsmetod, tillva?gaga?ngssa?ttet har formats genom en abduktiv ansats. Fo?r att skapa en djup fo?rsta?else har vi haft sju semi-strukturerade intervjuer med respondenter som har kunskap inom omra?dena fo?r CSR, kommunikation och varuma?rken.Slutssats: Uppsatsen tyder pa? att det a?r av stor vikt att fo?retag arbetar med CSR samt att de kommunicerar detta till kunden.

Hur vÀrderar brukarna sina skoinlÀgg?

För att fĂ„ en uppfattning om hur anvĂ€ndarna upplever sina skoinlĂ€gg gjordes en enkĂ€tstudie som skickades till dem som kom pĂ„ nybesök till GĂ„- och Löpkliniken i Örnsköldsvik under 2005. EnkĂ€ten skickades hem till patienterna under hösten 2006, det vill sĂ€ga ungefĂ€r ett Ă„r efter första besöket. 129 enkĂ€ter skickades ut och det kom 91 svar, vilket ger en svarsfrekvens pĂ„ 70%. Det visade sig att alla fĂ„tt skoinlĂ€gg utom sju personer som istĂ€llet försetts med ortopediska skor, sandaler eller tofflor. Ytterligare arton hade fĂ„tt bĂ„de sĂ„dana skor och skoinlĂ€gg.

Shoppingbeteende inom mode : En studie avseende skillnader och likheter mellan mÀn och kvinnor

ForskningsfrÄga: Vad finns det för skillnader respektive likheter i beteende mellan mÀn och kvinnor nÀr de shoppar klÀder och skor?Syfte: Syftet med uppsatsen Àr att genom observationer, intervjuer och fokusgrupper undersöka samt skapa förstÄelse för vilka skillnader och likheter i shoppingbeteende det finns mellan mÀn och kvinnor.Metod: En deduktiv ansats har anvÀnts dÀr vi tagit fram hypoteser. Vi har observerat mÀn och kvinnor nÀr de shoppar och sedan, med tester i SPSS, bevisat hur verkligheten ser ut samt accepterat eller förkastat hypoteserna. Testerna har genomförts i statistikprogrammet SPSS. En kvantitativ metod har anvÀnt dÄ vi observerat och en kvalitativ metod har anvÀnts dÄ vi Àven genomfört fokusgrupper samt en intervju.Referensram: Uppsatsens fokus ligger i könsskillnader i shopping dÄ vi framförallt utgÄtt frÄn Paco Underhills teorier och observationer.

Intern marknadsföring leder till servicekvalitet : En fallstudie av Jerns

Den svenska detaljhandelns försÀljning har stadigt ökat under de senaste Ären. En av de starkaste tillvÀxterna under Är 2006 stÄr skobranschen för. Svenskar i gemen konsumera mer och intresset för skor har aldrig varit större. Störst pÄ den svenska skomarknaden idag Àr Nilson Group som har 25 procent av den totala marknaden, det vill sÀga att vart fjÀrde par skor som sÀljs i Sverige kommer frÄn nÄgon av deras butiker.En modeorienterad bransch som skor konkurrerar naturligtvis med design. Dock hÀvdar ledande befattningshavare inom branschen att de ska sÀrskilja sig ?genom att kunna erbjuda service och medarbetare som kan skor?, det vill sÀga servicekvalitet och kunskap Àr viktiga konkurrensfördelar i försÀljningsledet.

Ergonomisk utveckling av skor med fokus pÄ av- och pÄtagning

Skon Àr en av dem produkter som inte har förÀndrats sÀrskilt mycket genom Ären. Detta projekt hade som syfte att Àndra pÄ detta genom att omforma anvÀndandet vid pÄtagning och avtagning av produkten. MÄlet var att eliminera den böjande rörelse som i dagslÀget Àr ett krav för att anvÀndaren ska fÄ pÄ sig sina skor. Detta sÄ att momentet gÄr snabbare och blir skonsammare för ryggen. Genom att metodiskt granska vad som redan finns pÄ marknaden för att fÄ inspiration kunde olika koncept och dellösningar genereras och dÀrefter utvÀrderas mot varandra.

Skiljer sig konsumenternas förvÀntningar frÄn företagens uppfattningar om dessa? : En kvantitativ studie om leveransserviceelement inom e-handeln.

Bakgrund: E-handel Àr en marknad som vÀxt under de senaste Ären och möjliggjort för företag att vara verksamma pÄ en större marknad. TillvÀxten pÄ marknaden har lett till större konkurrenskraft som gjort att faktorer som kvalitet och snabba leveranser blivit allt viktigare för att tillfredsstÀlla kunders behov. Tidigare undersökningar visar att det finns ett gap mellan det företag tror att konsumenterna tycker Àr viktigt och det konsumenterna tycker Àr viktigt för leveransserviceelementen tid och flexibilitet vid ett e-handelsköp.Syfte: Uppsatsens syfte Àr att identifiera om det finns signifikanta gap mellan företagens uppfattning om vad konsumenterna tycker Àr viktigt och det konsumenterna tycker Àr viktigt avseende leveransserviceelement vid e-handelsköp. Syftet Àr ocksÄ att identifiera om detta skiljer sig i de valda branscherna klÀder&skor, böcker&media samt hemelektronik. Uppsatsen ska Àven undersöka om de valda faktorerna har ett samband med vad konsumenter tycker Àr viktigt avseende leveransserviceelementen.Metod: Studien som genomförts Àr av kvantitativt slag och har ett deduktivt angreppssÀtt.

Design av webbgrÀnssnitt för en seriös och anvÀndarvÀnlig e-shop

Som vÀl det flesta kÀnner till Àr datoranvÀndningen i Sverige och i övriga vÀrlden ett stÀndigt vÀxande fenomen. MÄnga ting som förut varit manuella ersÀtts av elektronsik data och kan nu anvÀndas och appliceras pÄ ett vÀldigt effektivt vis. Elektronisk handel Àven kallat e-handel brukar beskrivas som skedet dÀr man som konsument eller företag köper eller sÀljer varor via en internetbaseradbutik vilken Àr en utav otaliga grenar inom denna genre som haft stor genomslagskraft pÄ nÀtet och Àr för det flesta ett vÀldigt smart, bekvÀmt och tidsbesparande köpalternativ. Denna rapport behandlar just e-handel och vad man som e-handlare bör tÀnka pÄ vid design utav e-shopar. Eftersom man inte kan ge sina kunder samma support som i en traditionell markbutik finns det vissa aspekter att ta hÀnsyn till för att fÄnga sina kunders förtroende och intresse.

MÀn i klackar : analys av den visuella diskursen om mÀn i högklackade skor

Jag har i den hÀr uppsatsen analyserat Baba Jaga je snijela jajes (2008) hybridlika struktur genom att göra en postmodernistisk analys. Under uppsatsens gÄng har jag lÀst och tolkat vad olika teoretiker har skrivit om postmoderna begrepp; sÄsom hybriditetsbegreppet, det ontologiska tvivlet samt Àven med att definiera myten och fiktionen. Jag har genom citat och analys gjort en personlig tolkning och skildrat detta i analysen. I min uppsats har jag visat att romanen har en hybridliknande struktur genom hÀxan Baba Jaga som saknar egenskaper och genom myten som saknar kÀrna. Jag har Àven visat detta genom den lekfulla berÀttarstrukturen och genreblandningen.

Skomakarens barn gÄr i trasiga skor - En studie av bloggar och varumÀrken

Detta examensarbete inom medieteknik och medieproduktion pÄ Malmö Högskola syftar till att undersöka och analysera hur varumÀrken kan byggas och förankras genom bloggar. Detta har undersökts genom text- och innehÄllsanalyser pÄ bloggar som kombinerats med kvalitativa intervjuer med yrkesverksamma personer pÄ företagen Findus och Blooms ByrÄ. Bloggar har makt att pÄverka mÀnniskor nÀr det gÀller exempelvis attityder, produkter och köpbeteenden. Bloggarna och deras bloggsidor har blivit maktfaktorer att rÀkna med och detta mÄste företag som bÄde vill vara aktiva och som inte vill vara aktiva i de sociala medierna vara medvetna om. BÄde företag och bloggarna sjÀlva kan anvÀnda bloggarna som ett verktyg för att förankra och bygga varumÀrken.

Fallolyckor i hemmet hos Àldre : En Empirisk studie.

Syftet med studien var att studera var i hemmet de flesta fallolyckorna hos Àldre sker, kön- och Äldersfördelning, fallolycksfrekvens samt bidragande faktorerna till dessa fallolyckor. Under sex mÄnader har ?Projekt Kersti? samlat in fallrapporter frÄn Àldre boende i Falu kommun som drabbats av fallolycka. Dessa fallrapporter har bearbetats till anonymt material av ansvariga för ?Kersti projektet? och uppsatsförfattarna har sedan fÄtt tillgÄng till materialet för att göra en register studie.

Hygienrutiner vid fÄrklippning

FÄrproduktion Àr en av de djurgrenar som ökar mest, i antal djur till slakt, i Sverige idag. En ökad produktion stÀller högre krav pÄ smittskydd och ÄtgÀrder för att förhindra smittor att komma in i besÀttningen. Förekomsten av en smitta i en besÀttning kan vara den avgörande faktorn för lönsamheten. Dessutom kommer det i framtiden, i allt större utstrÀckning, stÀllas allt högre krav frÄn allmÀnheten pÄ producenterna rörande smittskydd med tanke pÄ de senaste utbrotten i vÀrlden av fÄgelinfluensa och liknande sjukdomar.Vi har i vÄrt arbete undersökt smittskyddstÀnkandet hos fÄrklippare i Sverige idag och frÄgat ut nÄgra av dem om deras hygienrutiner. Detta har skett genom telefonintervjuer av enkÀtkaraktÀr.

1 NĂ€sta sida ->