Sök:

Sökresultat:

3 Uppsatser om Recency - Sida 1 av 1

Seriepositionseffekt vid Alzheimers sjukdom och lindrig kognitiv störning

I verbala minnestester brukar friska individer komma ihåg flera ord från början och från slutet av ordlistan (primacy- och Recency-effekt) än från mitten av den. Detta fenomen kallas för seriepositionseffekt. Recency-effekten anses bero på arbetsminnet, medan episodiska minnet ansvarar för primacy-effekten. Svårigheter med episodiska minnet är ofta det första symtomet vid begynnande Alzheimers sjukdom. Femtiosju testprotokoll av Rey AVLT varav en tredjedel kom från patienter med Alzheimers sjukdom, en tredjedel från personer med diagnosen lindrig kognitiv störning och en tredjedel från friska kontrollpersoner, undersöktes med flera poängsättningsmetoder baserade på seriepositionseffekten, för att se om någon metod skapade tydligare skillnader mellan diagnosgrupperna än den sedvanliga poängsättningen.

En fallstudie om kundlojalitet med Recency-Frequency-Monetary-modeller

Informationsteknik (IT) är en marknad som förändras snabbt. Att investera i IT kan därför vara kritiskt. Att ha en strategi för hur satsningar på IT ska göras kan minska risken för felinvesteringar på IT men strategin kan även ge andra fördelar. Att ha en IT-strategi innebär dock inte automatiskt att den ger fördelar. IT-strategin bör även användas.

Annonseringsmediet Spotify - Nya möjligheter för mindre företag

The use of streaming media such as Spotify has increased rapidly in recent years. Although the consumption side of Spotify is well established with over 10 million users, the medium might provide new unexploited opportunities as an advertising channel. The purpose of this thesis is to increase knowledge about advertising through streaming media and in particular via Spotify. To contribute to such knowledge we have conducted a case study to investigate how Spotify can be used and serve as an advertising medium for a smaller firm, Hasseludden Yasuragi, so that it may reach its target group. To examine the medial effect, a quantitative as well as a qualitative study was carried out using the ARF Model as a basic framework.