Sök:

Sökresultat:

25 Uppsatser om Rabatt - Sida 1 av 2

Förekomsten av rabatt vid värdering av privata bolag i Sverige - En kvalitativ studie bland svenska banker och investmentbolag

Genom ett flertal kvantitativa undersökningar har forskare konstaterat att privata bolag, i jämförelse med publika bolag, värderas till Rabatt. Den procentuella siffran varierar beroende på studie men uppgår till mellan 15 och 33.75 procent. Vår avsikt har varit att undersöka huruvida det som framkommit genom dessa kvantitativa undersökningar stämmer överens med vad praktiker som arbetar med företagsvärdering anser. Vi ville även undersöka huruvida praktiker använder sig av en standardiserad Rabatt för privata bolag vid företagsvärdering. Som respondenter för vår undersökning valde vi erfarna medarbetare på investmentbolag och större banker i Sverige.

Generell rabatt inom samtliga branscher? : En studie om den privata bolagsrabatten

A?gare av aktier i privata bolag har sa?mre mo?jlighet att avyttra sina aktier a?n a?gare av aktier i publika bolag, allt annat lika. Da?rfo?r anva?nds en generell Rabatt vid va?rdering av privata bolag, en privat bolagsRabatt, fo?r att kompensera ko?pare fo?r den reducerade mo?jligheten att avyttra sina aktier i ett senare skede. Underso?kningen a?mnade da?rfo?r underso?ka huruvida en generell Rabatt a?r applicerbar pa? samtliga bolag genom att underso?ka skillnader i den privata bolagsRabatten mellan olika branscher i Norden.Genom att anva?nda publika aktietransaktioner skapades publika referensportfo?ljer som kunde ja?mfo?ras med privata bolagstransaktioner i Norden under perioden 2006- 2013.

Skapa rabatter med perenner

Syftet med denna studie var att undersöka hur perennplanteringar kan byggas upp för att få ett estetiskt värde och vara långlivade, samt att undersöka hur planteringar kan byggas upp beroende på hur de ska upplevas och betraktas. Genom litteraturstudier och intervjuer sammanställdes olika faktorer som är bra att tänka på och ta hänsyn till för att få en lyckad växtkomposition och egenskaper hos perenner som är bra att ha kännedom om när man skapar Rabatter. Resultatet av denna datainsamling visar bland annat att det gäller att begränsa antalet växter för att få en Rabatt att se estetisk och harmonisk ut. Det är först i masseffekt som de flesta perenner kommer till sin rätt. Stommen i en Rabatt kan vara perenner som håller formen under lång tid och gör den tilltalande även om det inte är så mycket blommor.

En rabatt till minne av Sabina 5 år

Uppsats för avläggande av högskoleexamen i Kulturvård, Trädgårdens hantverk och design. 10 hp.

Den EG-rättsliga bedömningen av lojalitetsskapande rabatt- och bonussystem. Förändring i sikte?

Denna uppsats handlar om lojalitetsskapande Rabatt- och bonussystem inom ramen för artikel 82 i EG-fördraget. Kommissionen och gemenskapsdomstolarna har i sin rättspraxis ansett att lojalitetsRabatter som används av ett dominerande företag strider mot artikel 82, eftersom sådana Rabattsystem knyter kunden närmare till det dominerande företaget. I de flesta fall har lojalitetsskapande Rabattsystem även ansetts ge upphov till diskriminerande effekter. Kritiker hävdar att kommissionen och gemenskapsdomstolarna, framför allt i några senare avgöranden, i det närmaste har ansett att lojalitetsskapande Rabattsystem är olagliga i sig. Kritikerna hävdar att lojalitetsRabatter kan ha såväl konkurrenshämmande som konkurrensbefrämjande effekter på marknaden ? även om Rabatterna erbjuds av ett dominerande företag ? och att konkurrensmyndigheter således måste ta hänsyn till båda dessa effekter vid bedömningen av ett visst Rabattsystems inverkan på marknaden.

Växternas samspel i rabatten : ett gestaltningsförslag som visar på hur marktäckande växter kan reducera ogräsets etableringsförmåga

Det finns en rådande problematik kring att ogräsplantor etablerar sig i trädgårdens Rabatter. En oönskad planta som innebär konkurrens för kulturväxten, den odlade växten. Ogräsplantan konkurrerar om ljus, utrymme, växtnäring och vatten samtidigt som den drar ner planteringens prydnadsvärde. Denna uppsats fokuserar på hur de marktäckande växterna kan begränsa ogräsets etableringsförmåga i Rabatten genom att täcka eller beskugga marken. Syftet med uppsatsen är att identifiera olika växtkombinationer, passande för olika typer av Rabatter, som förhindrar etableringsmöjligheten för ogräs.

Planteringar anpassade för stadsmiljö : med förslag på växter

Staden, en miljö där människan över decennier har satt sina spår. De förändringar vi har tvingat på städerna har gjort att klimatet där kan variera kraftigt inom ett litet geografiskt område. Ofta finns det flera artificiella faktorer som t.ex. varmluftsutsläpp och gatubelysning som inte kan återfinnas i en naturlig miljö. Detta påverkar ståndortsförutsättningarna i en Rabatt och bidrar till att det i många fall skapas väldigt extrema miljöer.

Rabatt- och upplevelsesajters civilrättsliga ansvar vid konsumentköp : särskilt om rabattsajten Groupon

En ny trend inom internethandeln är företeelsen av så kallade Rabatt- och upplevelsesajter. På den svenska marknaden är Groupon marknadsledande Rabattsajt samtidigt som LiveIt anses störst inom upplevelseförmedling. Affärskonceptet ? att marknadsföra priserbjudanden eller upplevelser och sedan hänvisa konsumenter vidare till leverantörer ? har tagits efter av en rad aktörer och den nya trenden får antas fortsätta en tid framöver.Det faktum att den aktuella typen av förmedling är relativt ny har lett till en osäkerhet kring vilket ansvar Rabatt- och upplevelseföretagen har gentemot konsumenter. Inte sällan använder de sig av varierande affärsupplägg vilket bidragit till ytterligare oklarhet.Det saknas direkt tillämplig tvingande lagstiftning och företagen begränsar ofta, genom mer eller mindre långtgående friskrivningar, sitt civilrättsliga ansvar.Syftet med förevarande uppsats är att undersöka vilket civilrättsligt ansvar som företagen har gentemot konsumenter vid dröjsmål och fel i vara och tjänst.I uppsatsen, som inledningsvis diskuterar innebörden av termerna kollektiv shopping och gruppköp, redogörs för de tre affärsmodeller som det marknadsledande Rabattföretaget Groupon använder sig av.

Butiksmarknadsföringens påverkan på konsumenternas inköp

Butiksmarknadsföringens påverkan på konsumenters inköp handlar beskriver en studie som gjordes på ICA Tuna i Lund. Undersökningen genomfördes under en vecka. Tanken var att genom att undersöka utvalda konsumenters kvittion kunna hitta samband till de olika kampanjer som genomförts i butiken under veckan. För att kunna genomföra studien har författarna utvecklat en teoretisk modell som bygger på Kotlers 4 P..

Premier på fastighetsportföljer

Sammanfattning Titel: Premier på fastighetsportföljer Seminariedatum: Torsdagen den 18:e januari Ämne/Kurs: FEK 591, Magisteruppsats, 10 poäng Författare: Oscar Anchér, Kalle Grewin och Henrik Jacobson Handledare: Göran Andersson Nyckelord: Fastighetsportfölj, Premie/Rabatt, Arbitrage, Transaktionskostnader, Konjunktur. Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka vilka motiv som ligger till grund för att betala en premie för fastighetsportföljer. Vi ämnar också se till vilka faktorer som påverkar utvecklingen av premier. Metod: Med anledning av att de data vi samlar in huvudsakligen kommer från intervjuer med olika aktörer på den svenska fastighetsmarknaden använder vi oss av en induktiv metod. Det vill säga vi samlar in data som vi sedan behandlar med teorier och modeller.

Renommésnyltning : En gränsdragning ur ett marknadsrättsligt perspektiv

En ny trend inom internethandeln är företeelsen av så kallade Rabatt- och upplevelsesajter. På den svenska marknaden är Groupon marknadsledande Rabattsajt samtidigt som LiveIt anses störst inom upplevelseförmedling. Affärskonceptet ? att marknadsföra priserbjudanden eller upplevelser och sedan hänvisa konsumenter vidare till leverantörer ? har tagits efter av en rad aktörer och den nya trenden får antas fortsätta en tid framöver.Det faktum att den aktuella typen av förmedling är relativt ny har lett till en osäkerhet kring vilket ansvar Rabatt- och upplevelseföretagen har gentemot konsumenter. Inte sällan använder de sig av varierande affärsupplägg vilket bidragit till ytterligare oklarhet.Det saknas direkt tillämplig tvingande lagstiftning och företagen begränsar ofta, genom mer eller mindre långtgående friskrivningar, sitt civilrättsliga ansvar.Syftet med förevarande uppsats är att undersöka vilket civilrättsligt ansvar som företagen har gentemot konsumenter vid dröjsmål och fel i vara och tjänst.I uppsatsen, som inledningsvis diskuterar innebörden av termerna kollektiv shopping och gruppköp, redogörs för de tre affärsmodeller som det marknadsledande Rabattföretaget Groupon använder sig av.

Nyskapande studentmervärden som en universitetsstudent kan tänka sig att byta bank för : - Ett arbete skrivet på uppdrag åt Swedbank

I Sverige råder det hög konkurrens och låg kundrörlighet på bankmarknaden samtidigt som många banker har dålig kunskap om vad de ska erbjuda för att locka till sig nya kunder. Ett specifikt segment som Swedbank är intresserade av att locka till sig är universitetsstudenter. I dagsläget erbjuder Sveriges stora banker enbart klassiskt finansiella mervärden till dessa studenter. Detta innebär att bankerna inte särskiljer sig, vilket i sin tur gör att studenterna inte lockas till att byta bank eftersom samma mervärden redan erbjuds hos deras nuvarande banker. Därmed finns det en möjlighet att utforska nya mervärden som en student kan tänka sig att byta bank för.

Annonsering i Ubiquitous media-miljöer - från konsumentens perspektiv

Konceptet med ubiquitous-miljöer går ut på att information ska vara tillgängligt när som helst, var som helst. Den här uppsatsen behandlade annonser i denna miljö och hade perspektivet utifrån konsumenten. Målet med uppsatsen var att ta reda på hur konsumenter upplever annonsering i dessa miljöer och hur de förhåller sig till integritetsfrågor samt vilka faktorer som är viktiga för att de ska uppskatta en annons. För att ta reda på detta användes ett ramverk om annonsering i ubiquitous-miljöer baserat på en artikel av Ranganathan och Campbell (2002). För att samla in data användes en onlineenkät som publicerades på Hallandspostens webbsida.

Underprissättning, hur kommer det sig? : En kvantitativ studie av de extremaste introduktionerna på börsen.

SammanfattningBörsintroduktion eller IPO (Initial Public Offering) är något som sker när ett företag väljer att notera sig på en marknad. När detta sker visar forskning bl.a. att aktien stiger kraftigt under första dagen på börsen, vilket leder till slutsatsen att aktierna varit prissatta för lågt innan börsintroduktionen och att aktierna i genomsnitt är underprissatta innan de noterats på börsen. Vissa svenska studier indikerar att denna underprissättning i genomsnitt är så stor som 34,10 % när ett svenskt företag introduceras på börsen. Varför det är på det här sättet har forskningen inte kunnat svara på, flertalet förklaringsmodeller har framlagts, utan att någon vunnit konsensus.

Rabatt på teckningsoptioner

 Sociala och miljömässiga faktorer har kommit att få allt större betydelse för företag i såväl deras verksamhet som för deras fortlevnad. Medvetenheten kring ansvarsfullt företagande har ökat på dagens marknad och med avseende på lönsamhet och marknadsvärde är syftet med denna uppsats att undersöka huruvida betydelsen för Corporate Social Responsibility (CSR) har ökat. Undersökningen genomförs genom att testa korrelationen mellan CSR och lönsam-het (ROA) respektive marknadsvärde (E/P-tal), för företag noterade på Stockholmsbörsen mellan åren 2006 och 2009. För att ytterligare kunna uttala oss om huruvida sambandet mel-lan CSR och lönsamhet stärkts över perioden genomförs Fishers Z-transformation, där likhe-ten mellan korrelationskoefficienter testas. Resultaten för undersökningen påvisar ett positivt samband mellan CSR och lönsamhet, men däremot ges inget stöd för att sambandet mellan CSR och lönsamhet stärkts över den undersökta perioden.

1 Nästa sida ->