Sök:

Sökresultat:

13 Uppsatser om Programvaruutveckling - Sida 1 av 1

Prototyp som stöd åt implementeringen

Programvaruutveckling lider idag av stora problem och många av problemen är kopplade till hur krav samlas in och hanteras. Ett sätt att underlätta kravinsamlingen och att öka kommunikation med kund är att ta fram en prototyp, vilket är en konkret representation av programvaran som ska tas fram. När kravutvinningen har kommit tillräckligt långt kan denna prototyp användas som en del av en kravspecifikation. En vanlig form av kravspecifikation är ett dokument, men även en (exekverbar) prototyp kan vara en effektiv representation av programvaran som ska tas fram.I detta arbete undersöks det vilka problem som kan uppstå då en prototyp används som en del av en kravspecifikation. Problem identifieras i litteraturen och intervjuer utförs för att undersöka vilka problem som finns i praktiken.

Datorbaserade hjälpmedel för personer med dyslexi - en experimentell utredning av betydelsefulla designprinciper

Föreliggande studie undersöks hur personer med dyslexi upplever användbarheten i tvåav de datorbaserade hjälpmedel som finns för personer med dyslexi, Stava Rex ochWordRead Plus. Studien beskriver ämnesområden såsom dyslexi, användbarhet,interaktionsdesign, co-design och Programvaruutveckling.Det finns olika sorters dyslexi vilket innebär att de svårigheter som personer med dyslexiupplever kan yttra sig på olika sätt. Därför har intervjuer med två respondenter angåendederas syn de två datorbaserade hjälpmedel som valdes för studien, Stava Rex ochWordRead Plus, utförts. Även en observation utfördes där respondenterna fick interageramed de datorbaserade hjälpmedlen och beskriva sina åsikter och tankar avseendeanvändbarheten i hjälpmedlen och hjälpmedlen i sig.Studien syftade till att besvara huvudfrågan ?Vilka designprinciper är viktiga att tillämpavid utveckling av datorbaserade hjälpmedel för personer med dyslexi?? genomdelfrågorna ?Vilken sorts datorbaserade hjälpmedel har personer med dyslexi behovav??, ?Vilka egenskaper är viktiga hos datorbaserade hjälpmedel för personer meddyslexi??, Hur kan god användbarhet hos datorbaserade hjälpmedel för personer meddyslexi uppnås?? samt ?Vad är användbarhet??.Studiens slutsats var att designprinciper som berör bekvämlighet, behaglighet,tillförlitlighet och välutvecklade hjälpfunktioner är viktiga att följa då de medför en bättreprodukt med hög användbarhet och tillfredsställda användare.

Utveckling av ett generellt bokningssystem : erfarenheter i projekt i programvaruutveckling

Rapporten behandlar utvecklandet av ett generellt bokningssystem för att tillåta att användare bokartider hos en kund via en webbsida. Systemet ska också ha stöd för att automatiskt kunna generera faktureringsunderlagför att underlätta kundens administration av bokningar. För att bättre förstå vilkenfunktionalitet ett generellt bokningssystem behöver, har Vikbolandets ryttarförening använts som modellkund.Utvecklingen har lett fram till ett generellt bokningssystem som kan anpassas för att ha samma funktionalitetsom det system Vikbolandets ryttarförening tidigare använt sig av. För att undersöka hur generelltresultatet blev diskuteras hur systemet kan användas i andra scenarion..

Webbutveckling och agila arbetsmetoder : erfarenheter från projekt inom programvaruutveckling

Rapporten beskriver framtagandet av en webbshop för glasögonförsäljning. Läsaren får ta del av lärdomar om hur det fungerar att arbeta efter den agila projektmodellen Scrum i praktiken och förslag till hur metodiken kan anpassas för effektiv användning i ett utvecklingsteam. Vidare diskuteras även hur sammanslagning av flera projektmodeller kan ske för att skapa en mer produktiv projektmiljö. Lösningar till tekniska problem som uppstått under projektets gång presenteras och diskuteras utifrån ett utvecklarprespektiv. Vidare presenteras en marknadsundersökning där kundsegmentet identifieras och analyseras för utformning av slutprodukten. Utmärkande för slutprodukten är en smidig och enkel köpprocess uppdelad i tre enkla steg. .

Programvaruutveckling för en elektromagnetisk skanner med fokus på användaren, användarstudier och inlärning

The project was based on a request to improve an already existing program and hardware at the electrical engineering department at the royal institute of technology. For maximum ease of use, tests have been done on students to properly design the program for what it is meant to be used for. These tests have been transcribed and analysed, then brought back to the group in a discussion and then transcribed and analysed again, I call this process the ?four step process? (this process is presented and explained in chapter 6.4.). A part of this master thesis was also to analyse the four step process to enhance validity of this research.The project resulted in a new program with a new graphical view and features to help students and researchers to work with the technical tool for electromagnetic readings of planar objects.

Utvecklingsmetoder, automatisering och testning : En studie över programvaruutvecklingens tester, hur dessa kan automatiseras, samt hur detta påverkas av utvecklingsmetoden

Rapporten har som mål att skapa en fördjupad förståelse kring utvecklingsmetoder, tester och automatisering inom Programvaruutveckling. Innehållet i rapporten berättar vad som påverkar valet av dessa samt går igenom de teoretiska grunderna i en omfattande teoridel. Rapporten tar också upp hur valet av utvecklingsmetod påverkar möjligheten till att testa och automatisera ett projekt. Förutom den grundliga teoretiska delen finns det intervjuer med personer och företag som är insatta inom ämnet. Huvudfrågan har varit hur deras organisation anpassar utvecklingsmetoderna, testerna och automatiseringen till de olika projekt de jobbar med.

Användarcentrerad design och agila metoder : Integrering av prototyping och Extreme Programming

 Agila metoder är en relativt ny ansats inom Programvaruutvecklingsområdet och ses som en reaktion mot plandrivna metoder som har svårt att hantera oförutsägbara och skiftande krav. Agila metoder förespråkar nära och frekvent kundkommunikation och iterativt arbete för att ständigt kunna skapa, prioritera och verifiera krav. Dock uppmärksammar inte agila metoder aspekter som berör programvarans användbarhet. Syftet med rapporten är därför att integrera användarcentrerad design för att öka fokus mot programvarans användbarhet hos agila metoder. Användarcentrerad design är en process som fokuserar på användbarhet genom att användarna är en central aspekt i utvecklingsprocessen.

En undersökning i riskhantering för vidareutveckling av redan existerande projekt

Digimergo är en digitalisering av Emergo Train System, ett system där personal inom räddningstjänst kan öva på olika katastrofscenarion. För att göra Digimergo användbart behövdes ytterligare programvara: ett administrationsverktyg till övningar och en scenarioeditor. I det Programvaruutvecklingsprojekt som denna rapport behandlar har ny programvara utvecklats och integrerats med det ursprungliga Digimergosystemet.I den här rapporten diskuteras vilka risker som existerar när ny funktionalitet skall läggas till ett gammalt projekt samt hur dessa risker kan minimeras. Rapporten undersöker också vilka utvecklingsmetoder som lämpar sig i projekt där ny funktionalitet ska läggas till befintliga system.Resultatet visar att den största risken med att utöka befintliga projekt är att underskatta tiden som krävs för att sätta sig in i projektet i fråga. Det mest effektiva sättet att minimera risken för detta är att mycket tidigt studera det tidigare arbetet och utbilda projektmedlemmarna i det gamla systemet.

Programvaruutveckling med visuell programmering i en pedagogisk tillämpning

In visual programming the developer specifies her code, using visual tools. Within the range of visual programming languages lay icon-based languages, form-based languages, and diagram languages.Mediator is a multimedia authoring tool that allows the user to create interactive CD-ROM presentations, dynamic HTML pages and Flash projects, without any coding or scripting. The user can create interactivity in her project, using event driven and icon-based visual programming, through a ?drag and drop? user interface. This report intends to determine some of the qualifications of a tool of this kind, as well as its limitations.The report is based on a case study, in which a smaller software application was to be updated using Mediator 9.

Utveckling av energioptimeringsprogrammet Humble : erfarenheter från projekt i programvaruutveckling

Den här rapporten behandlar ett kandidatarbete som utfördes mot Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling. Arbetet gick ut på att modernisera det existerande programmet MODEST som använts för att beräkna optimala energisystem. Moderniseringen gjordes genom att skapa programmet Humble, vars funktionalitet bygger på MODEST.I den här rapporten beskrivs hur program kan utvecklas för att de ska vara enkla att använda, samt hur de kan konstrueras för att möjliggöra vidareutveckling. Dessa aspekter framställdes av kunden som viktiga i projektet.Gruppens tillvägagångssätt för att utveckla programmet förklaras och en överskådlig bild över den arkitektur som använts ges. De erfarenheter som gruppen förskaffat sig under projektet beskrivs och reflekteras över.

Övervakningsfunktion för en mätplattform för mätning i bil ? erfarenhetsrapport från kandidatprojekt i programvaruutveckling

Denna rapport innehåller de samlade erfarenheterna från ett produktutvecklingsprojekt i kursen TDDD77 vid Linköpings universitet. Projektets mål var att skapa en applikation för att visualisera mätdata från en specialutrustad bil på en surfplatta. Detta var önskvärt då det inte fanns något sätt att se om någon sensor slutade fungera mitt i ett test. Projektet delades upp i en förstudie följd av tre iterationer, där en färdig produkt presenterades på en teknisk mässa i slutet av iteration 3.Resultaten visar att Essence Kernel Alpha States kunde användas som en hälsokontroll för projektet, men då de kunde ses som rätt vaga och lämnade rum för tolkning passade det bäst som ett komplement till exempelvis milstolpar.Att använda Google Protocol Buffers sågs som ett viktigt tekniskt val tillsammans med uppdelningen av klienten i front- och back-end. Protobuf underlättade kommunikationen mellan server och klient som annars krävt ett nyskapat protokoll.Uppdelningen av front- och back-end underlättade inte bara resursfördelningen vid utveckling utan även vid felsökning då det i många fall blev lättare att se precis var felet uppkom.

RUP : i teori och praktik

I alla tider har man byggt modeller över saker som skall byggas för att på så sätt åskådliggöra det som skall skapas. Dessa modeller hjälper till att förstå och formulera problem och lösningar, hur sammanhangen är och vilka beståndsdelar som skall ingå. Beroende på vilken typ av produkt som skall konstrueras, kommer olika modeller att få olika betydelse. En utvecklare har ofta en inre bild, en mental modell, av vilken typ av system som skall utformas. Denna bild kan vara detaljerad eller bara en avlägsen idé.

RUP - i teori och praktik

I alla tider har man byggt modeller över saker som skall byggas för att på så sätt åskådliggöra det som skall skapas. Dessa modeller hjälper till att förstå och formulera problem och lösningar, hur sammanhangen är och vilka beståndsdelar som skall ingå. Beroende på vilken typ av produkt som skall konstrueras, kommer olika modeller att få olika betydelse. En utvecklare har ofta en inre bild, en mental modell, av vilken typ av system som skall utformas. Denna bild kan vara detaljerad eller bara en avlägsen idé. Med hjälp av olika typer av modeller kan en utvecklingsgrupp visualisera, specificera, konstruera och dokumentera strukturen och beteendet för den tänkta produkten.