Sök:

Sökresultat:

4 Uppsatser om Professionsutbildningar - Sida 1 av 1

Skönlitteratur i professionsutbildningar : En studie av skönlitteraturens möjligheter i några professionsutbildningar

This report deal with grades and evaluation in intermediary school, which grading systemshas been and is used in intermediary school and their benefits and disadvantages. The purposewith this report is to find out how the different grading systems has functioned since thebeginning of the Swedish intermediary school to present day and speculate what the futurewill show considering the changes the Swedish school in general is facing. My main result isthat the literature and the teachers, both retired and active, share the same view regarding thepros and cons with grading. When it comes to the matter of in which class should initiate, allthe approached teachers has different opinions. The procedure which I used to get my resultsincludes a literature analysis about grading and evaluation, covering both printed andelectronic sources, where I have compared the views of the different scholars.

?Man vill ju bli berörd?: En studie av sjuksköterskestudenters läsning av skönlitteratur och biografier

This Master?s thesis is connected to an interdisciplinary field between humanities and health care; ?humanistic medicine? or ?humanistic nursing?. The object of the investigation is nursing students? experiences of reading fiction and autobiographies as course literature. In semi-structured interviews a group of students talk about their reading.

Specialpedagogen som utvecklingsledare i dokument på olika lärosäten

Studiens syfte är att undersöka om utvalda lärosäten genom sitt utbildningsinnehåll, på ett likvärdigt sätt, förbereder blivande specialpedagoger för uppdraget som utvecklingsledare. Forskningsfrågorna är ?Fokuserar olika svenska lärosäten i samma utsträckning på begreppet specialpedagogen som utvecklingsledare? Om inte: Vad skulle det kunna bero på??. För att finna svar på forskningsfrågorna studeras utbildningsdokument från fyra lärosäten. De metoder som används är innehållsanalys och kvalitativ textanalys. Studien är teoretiskt förankrad i verksamhetsteori, men då endast dokument har studerats kan vi bara säga oss vara inspirerade av denna teori. Studiens resultat visar att utvalda lärosäten, utifrån dokumenten, inte på ett likvärdigt sätt förbereder blivande specialpedagoger för uppdraget som utvecklingsledare.

Från ekonomistudent till företagsekonom : en studie om efterfrågade färdigheter, ansvar och undervisning i ämnet företagsekonomi

Sammanfattning Titel: Från ekonomistudent till företagsekonom ? En studie om efterfrågade färdigheter, ansvar och undervisning i ämnet företagsekonomiNivå: C-uppsats i ämnet företagsekonomiFörfattare: Pernilla Ingvarsson & Malin SweeHandledare: Jonas KågströmDatum: 2012 - majSyfte: Denna uppsats syftar till att analysera universitetslärares uppfattning om de färdigheter som näringslivet efterfrågar samt att identifiera dessa. Vi analyserar även vilka moment som universitetslärare anser främja dessa färdigheter. Högskolan i Gävle har en vision som bland annat innefattar mål om en utvecklad samverkan med näringslivet och ett ökat utbud av Professionsutbildningar, i och med detta blir vår studie aktuell.Metod: I arbetet med denna uppsats har vi använt ett deduktivt angreppssätt och en kvalitativ metod. För att samla in vår primärdata har vi genomfört fem semi-strukturerade personliga intervjuer.