Sök:

Sökresultat:

733 Uppsatser om Produktmiljödirektiv - Sida 1 av 49

LagrÄdets inverkan pÄ genomförande av EU-direktiv i Sverige

LagrÄdet utgör en del av den svenska normprövningen. Uppgiften det har Àr att förhandsgranska lagförslag, för att sÀkerstÀlla att de till exempel inte strider mot nÄgon av Sveriges grundlagar. I och med att Sverige Àr med i EU mÄste hÀnsyn Àven tas till de rÀttsakter som EU utfÀrdar. Ett direktiv Àr ett exempel pÄ en sÄdan rÀttsakt. Dess innehÄll Àr bindande för medlemslÀnderna men det Àr upp till medlemslÀnderna att sjÀlva genomföra direktivet i sin nationella lagstiftning.

Svensk kod för bolagsstyrning : Hur fyra företag tillÀmpar Kodens direktiv i bolagsstyrningsrapporten

Problem:Som en följd av flertalet omtalade företagsskandaler infördes nya direktiv för bolagsstyrning runt om i vÀrlden. Efter att Àven Sverige drabbades av bolagsstyrningsskandaler samt efter pÄtryckningar frÄn EU infördes Är 2005 ?Svensk kod för bolagsstyrning?. DÄ Koden nyligen implementerades i det svenska nÀringslivet befinner den sig fortfarande i ett tidigt stadium vilket innebÀr att den Àr under stÀndig granskning och utveckling. Det medför eventuellt att företagen Ànnu inte har anpassat sig efter Kodens direktiv.Syfte:VÄrt syfte med denna uppsats Àr att studera hur svenska börsnoterade företag uppfyller Kodens direktiv angÄende innehÄllet i Ärsredovisningens bolagsstyrningsrapport.Metod:Undersökningen bygger pÄ en kvalitativ forskningsmetod dÀr primÀrdata studerades i form av bolagsstyrningsrapporter frÄn de granskade företagens Ärsredovisningar.

En studie om EU-direktiv 2005/0182 : ? med fokus pÄ personlig integritet, etik och gÀllande direktiv

EU direktiv 2005/0182 röstades igenom i början av Är 2006. All trafik-data kring Internet- och telekommunikation ska lagras mellan sex mÄ-nader och ett Är. Direktivet kommer innebÀra gemensamma regler för EU:s medlemsstater. Syftet med direktivet Àr att data ska lagras för till-gÀnglig vid utredning, avslöjande och Ätal av grov organiserad brottslig-het och terrorism.Studien innehÄller tre problemomrÄden som behandlar andra gÀllande direktiv och konventioner, personlig integritet och etik. Först undersöks det nya direktivet i relation till European Convention on human rights (ECHR) Vidare förs diskussioner kring lagring av trafikdata och lokali-seringsdata i förhÄllande till personlig integritet.

Balanced Scorecard inom proAros, VÀsterÄs stad

Problem:Som en följd av flertalet omtalade företagsskandaler infördes nya direktiv för bolagsstyrning runt om i vÀrlden. Efter att Àven Sverige drabbades av bolagsstyrningsskandaler samt efter pÄtryckningar frÄn EU infördes Är 2005 ?Svensk kod för bolagsstyrning?. DÄ Koden nyligen implementerades i det svenska nÀringslivet befinner den sig fortfarande i ett tidigt stadium vilket innebÀr att den Àr under stÀndig granskning och utveckling. Det medför eventuellt att företagen Ànnu inte har anpassat sig efter Kodens direktiv.Syfte:VÄrt syfte med denna uppsats Àr att studera hur svenska börsnoterade företag uppfyller Kodens direktiv angÄende innehÄllet i Ärsredovisningens bolagsstyrningsrapport.Metod:Undersökningen bygger pÄ en kvalitativ forskningsmetod dÀr primÀrdata studerades i form av bolagsstyrningsrapporter frÄn de granskade företagens Ärsredovisningar.

Drogpolicy i gymnasieskolan

Detta examensarbete handlar om drogpolicys i gymnasieskolan. Syftet med undersökningen var att jÀmföra och utvÀrdera fem drogpolicys frÄn olika gymnasieskolor i Norrbotten, utifrÄn Regeringens och Skolverkets direktiv. Det fanns Àven en strÀvan om att hitta likheter och skillnader i de olika dokumenten. Detta genomfördes genom en kvalitativ textanalys av fem drogpolicys frÄn olika kommuner i Norrbotten. VÄr undersökning visade att varken Regering eller Skolverk har nÄgra utryckliga krav eller direktiv pÄ upprÀttandet av en drogpolicy.

Counter IED : Är den svenska försvarsmakten anpassad för internationellt arbete? En fallstudie av den svenska försvarsmakten

Den svenska försvarsmakten har genomgÄtt en förÀndring mot ett insatsförsvar frÄn ett invasionsförsvar. I dagslÀget genomför Försvarsmakten insatser internationellt, tillsammans med flera olika nationer, nÄgot som stÀller krav pÄ interoperabilitet. Försvarsmakten har genomfört insatser i Afghanistan sedan 2002 och har dÀr varit med om utvecklingen av IED-hotet och pÄ sÄ sÀtt blivit tvungen att genomföra en anpassning. Hur lÄngt har denna anpassning kommit, frÀmst i form av utbildning och direktiv utgivna av Försvarsmakten? Ett tydligt mÄl Àr uppsatt men finns underlaget för att nÄ detta mÄl? I uppsatsen kommer jag att jÀmföra de styrningar som finns i mÄlet, NATO 2294 och AJP 3.15, med de direktiv som Försvarsmakten har gett ut och de krav som stÀlls pÄ utbildning..

InformationsosÀkerhet i en komplex miljö

Syftet med uppsatsen Àr att skapa förstÄelse för hur svenska medelstora företag i en förÀnderlig omgivning hanterar situationer dÀr det krÀvs information, direktiv och beslut frÄn kinesiska myndigheter. Studien grundar sig pÄ en kvalitativ metod. Vi har genomfört intervjuer med valt fallföretag och utvalda experter. Vidare har litteraturstudier givit oss en teoretisk referensram. Uppsatsen har resulterat i ett praktiskt och ett teoretiskt bidrag.

Produktplacering i Advergaming-spel : och dess möjligheter att skapa varumÀrkeserinran hos konsumenten

De lagar och direktiv som uttrycker penningpolitikens mÄl vilar ytterst pÄ nationalekonomisk teori och emperi och fÀrgas sÄledes av utvecklingen inom disciplinen. Nykeynesianismen utgör den dominerande teoribildningen inom modern makroekonomisk litteratur och gÄr ut pÄ att penningpolitikens övergripande mÄl bör bestÄ i att maximera nyttan för ett representativt hushÄll. Riksbanken har prisstabilitet som mÄl, vilket inte alltid Àr förenligt med nykeynesianismens mÄlfunktion. Det förefaller utifrÄn detta som intressant att undersöka hur de lagar och direktiv som faststÀller den svenska penningpolitikens mÄl förhÄller sig till modern makroekonomisk teori, samt pÄ vilket sÀtt som Riksbanken tillÀmpar dessa lagar och direktiv. Mitt syfte Àr att undersöka huruvida det föreligger anledning att omformulera de lagar och direktiv som uttrycker den svenska penningpolitikens mÄl, med speciellt avseende pÄ Riksbankslagen.

Saknar Riksbankslagen aktualitet? : En studie av Riksbankslagens aktualitet i förhÄllande till nykeynesianismen och Riksbankens tillÀmning av lagen

De lagar och direktiv som uttrycker penningpolitikens mÄl vilar ytterst pÄ nationalekonomisk teori och emperi och fÀrgas sÄledes av utvecklingen inom disciplinen. Nykeynesianismen utgör den dominerande teoribildningen inom modern makroekonomisk litteratur och gÄr ut pÄ att penningpolitikens övergripande mÄl bör bestÄ i att maximera nyttan för ett representativt hushÄll. Riksbanken har prisstabilitet som mÄl, vilket inte alltid Àr förenligt med nykeynesianismens mÄlfunktion. Det förefaller utifrÄn detta som intressant att undersöka hur de lagar och direktiv som faststÀller den svenska penningpolitikens mÄl förhÄller sig till modern makroekonomisk teori, samt pÄ vilket sÀtt som Riksbanken tillÀmpar dessa lagar och direktiv. Mitt syfte Àr att undersöka huruvida det föreligger anledning att omformulera de lagar och direktiv som uttrycker den svenska penningpolitikens mÄl, med speciellt avseende pÄ Riksbankslagen.

Stödjer modersmÄlundervisningen tvÄ sprÄkiga elever att lÀra sig andra sprÄk

Med min bakgrund som blivande geografi och idrottslÀrare har jag valt att undersöka rökning pÄ tvÄ olika skolor med skilda socioekonomiska och geografiska förhÄllanden. Syftet med detta examensarbete var att undersöka vad det fanns för lagar, regler och direktiv för skolan gÀllande ungdomsrökning. Syftet var ocksÄ att belysa skolornas förhÄllning till rökning skiljer sig Ät och om det har nÄgon koppling till vilket omrÄde de befinner sig i. Detta har undersökts dels genom den svenska skolans olika styrdokument, dels genom en enkÀtundersökning till rektorerna pÄ tvÄ olika skolor. Undersökningen visade att det fanns tydliga skillnader i vilken vilket förhÄllningssÀtt dessa skolor hade till ungdomsrökning.

Heuristiker för Sociala Spel : En studie om design och utvÀrdering av sociala digitala spel

Sociala digitala spel har ökat i popularitet sedan genren etablerades Är 2007. Sociala spel Àr en vardag för mÄnga mÀnniskor och Äterfinns pÄ- eller runtomkring sociala nÀtverk, exempelvis Facebook. För att skapa kvalitativa sociala spel kan tydliga direktiv anvÀndas för hur design och utvÀrdering ska genomföras. En brist uppmÀrksammades av denna typ av direktiv i form av fÀrdigutvecklade heuristiker för att designa och utvÀrdera sociala spel. För att undersöka hur sociala spel kan designas och utvÀrderas anvÀndes initiala heuristiker som kompletterades via en litteraturstudie.

FörstelÀrarens uppdrag : En jÀmförelse mellan teori och praktik

Staten genomförde 2013 en reform inomskolans vÀrld,vilket gjorde det möjligt för skickliga lÀrare att göra karriÀr inom yrket utan att lÀmna undervisningen. Uppsatsens syfte Àr att ta reda pÄ vad förstelÀrarnas uppfattning om denna reform och hur vÀl denna uppfattning stÀmmer överens med statens direktiv. Jag har valt att genomföra min studie genom en innehÄllsanalys avstatliga dokument och frÄgeformulÀr jag skickat till praktiserande förstelÀrare. Resultatet av undersökningen visade att förstelÀrarna var förtrogna med de krav som staten stÀller pÄ dem,men uppfattningen var delad mellan demsom tyckte att reformeninte gett dem andra eller utökade arbetsuppgifter och demsom ansÄg att reformen gett dem mer ansvar. Det visar Àven att förstelÀrarna sjÀlva vill ha högre krav pÄ demsom fÄr ansöka om och utses till förstelÀrare Àn vad staten har gett direktiv om..

Direktiv om granskning i svenska statliga bolag : en lukrativ eller destruktiv upplevelse?

"? en utveckling som tillfredsstÀller dagens behov utan att Àventyra kommande generationers möjligheter att tillfredsstÀlla sina behov".SÄ definieras enligt Brundtlandkommissionen begreppet hÄllbar utveckling. Det handlar om att företag lÄter balansera ekonomiska, sociala och miljömÀssiga frÄgor i sin verksamhet. Tre ansvarsomrÄden som pÄ senare tid kommit att spela en allt mer betydande roll i sÄvÀl företag som samhÀlle. I Sverige lyder vÄra statligt Àgda bolag under direktiv att redovisa sitt beaktande av ovanstÄende ansvarsomrÄden i form av en hÄllbarhetsredovisning vilken dessutom ska kvalitetssÀkras av oberoende tredje part.Studien syftar till att beskriva och förklara vilka upplevda fördelar ovanstÄende direktiv frambringar.

Kinesiska för kineser i Kina : En studie av lÀsinlÀrning i kinesiska

Syftet med studien Àr att undersöka korrelationen mellan vetenskaplig forskning av lÀsinlÀrning i det kinesiska sprÄket bland barn i Kina i skolans första Är, med nationella officiella direktiv som berÀttar vad lÀsinlÀrningen ska innehÄlla och pÄ vilket sÀtt den ska utföras. En god korrelation kan tolkas som att direktiven för den nuvarande undervisningen Àr modern och uppdaterad och ligger i linje med modern forskning. För att genomföra undersökningen sammanfattas först ett stort antal vetenskapliga artiklar vilka redogör för faktorer som Àr viktiga för lÀsinlÀrningen. DÀrefter studeras den kinesiska nationella lÀroplanen samt tvÄ olika lÀroböcker för grundskolans första Är, vilka tillsammans representerar nationella direktiv. MÄnga av de centrala faktorerna som finns enligt forskningen finns Àven med i de nationella direktiven.

LOU: den offentliga upphandlingens syfte och funktion

Lagen om offentlig upphandling har under de senaste tio Ären reglerat upphandlingsförfaranden i Sverige. Lagen Àr ett resultat av en rad olika EG- direktiv som implementerats i den svenska lagstiftningen. PÄ grund av att LOU ursprungligen kommer frÄn EG-direktiv styrs en hel del av upphandlingsreglerna av allmÀnna europarÀttsliga principer. Lagens grundtanke Àr att all upphandling skall genomföras pÄ ett affÀrsmÀssigt sÀtt samt i konkurrens. Lagstiftningen har, dels pÄ grund av EG-direktiven och dels pÄ det komplicerade ÀmnesomrÄdet, blivit vÀldigt omfattande och komplicerad.

1 NĂ€sta sida ->