Sök:

Sökresultat:

2 Uppsatser om Personifieringsstrategi - Sida 1 av 1

Kunskap & strategi : En studie av strategisk kongruens mellan affärs- och kunskapsstrategi i managementkonsultföretag

This study examines how management consulting firms work with business- and functional strategy and how these strategies are interrelated. More specifically we focus on business strategy (business unit level) and knowledge strategy (functional level) and whether these are aligned or not, i.e. whether strategic congruence exists.A number of recent studies have examined the importance of business strategy and knowledge strategy in management consulting firms separately, but few have pointed out the importance of the alignment between them. With this study we contribute to the strategic field of research with a model that describes how management consulting firms should work with their knowledge strategy given their business strategy. The model is developed through a synthesis between theories in the field of strategic congruence, business- and functional strategies and thereafter tested by an empirical case study of six management consulting firms.

Kunskap växer inte på träd : Kunskapshantering i små företag inom branschen elektronisk komponentindustri

Under de senaste två decennierna har allt fler företag börjat uppmärksamma denkunskapsbaserade synen på organisationer, vilket innebär att kunskapsrelaterade resurservuxit till att anses utgöra basen för konkurrensmässiga fördelar och grunden för framgång imånga företag. Som en gren inom den kunskapsbaserade synen på organisationer harknowledge management, kunskapshantering, växt fram. Kunskapshantering har kommit attomfatta ett helt koncept, vilket inrymmer hur en organisation på olika sätt kan påverkahanteringen av kunskap på ett sådant sätt att det ger fördelar för företaget likaväl som förindividen. Tidigare forskning i ämnet baseras i stor utsträckning på hur stora tjänsteföretagarbetar med kunskapshantering. Dock har betoningen på kunskap vuxit till att idag anses varaen av de viktigaste resurserna i många företag, oavsett storlek eller bransch.