Sök:

Sökresultat:

42 Uppsatser om Peder - Sida 1 av 3


Stilistiska perspektiv på adjektiv i fornsvenska och nysvenska

Den här uppsatsen behandlar en undersökning av hur adjektiv används som några olika stildrag i yngre fornsvensk och äldre nysvensk historieskildring. Det undersökta materialet är historieskildring i prosaform, bestående av fyra olika verk: Prosaiska krönikan, Peder Swarts krönika, Per Brahes krönika och Agneta Horns memoarer. Undersökningen är delvis en systematiserad stilistisk undersökning och delvis en undersökning av ajdktivens utveckling i texterna.De redan vedertagna forskningsresultaten om svenskans morfologiska utveckling verkar stämma överens med undersökningens resultat. Till exempel syns övergången från den inhemska adjektivändelsen -og till den tyska -ig. I undersökningen upptäcktes även en viss variation, speciellt i Prosaiska krönikan, vilket tyder på att övergången skedde under yngre fornsvensk tid.

Från idé till socialt företagande.

Studiens syfte är att analysera hur Hemtex strategier har utvecklats mellan 2002 och 2011före, under och efter börsintroduktionen, samt att undersöka om det finns ett samband mellanföretagets lönsamhet och den strategiska utvecklingen. I grunden finns, enligt Hemtextillförordnade (numera ordinarie) VD Peder Larsson, en bra strategi som inte har ändrats såmycket under perioden. Samtidigt har marknaden och intresset för heminredning mestadels varit stort. Trots goda förutsättningar har Hemtex, framförallt efter börsintroduktionen, haft svårt att bedriva en lönsam verksamhet. Studien ger inte bara inblick i Hemtex situation utan utgör också ett exempel på att en marknadsledande position inte automatiskt är lönsam.Analysen behandlar perioderna före, under och efter börsintroduktionen för att tydligt belysade skillnader som uppstått i företagets strategiska utveckling och tillväxt under perioderna.Som bas har Hemtex årsredovisningar utgjort den empiriska kärnan, dock har inte dessa alltidkunnat förklara varför vissa strategiska val har gjorts och förtydligande av detta fick jaggenom en intervju med Larsson (2012).

Hemtex strategiska utveckling 2002-2011 - före och efter börsintroduktionen

Studiens syfte är att analysera hur Hemtex strategier har utvecklats mellan 2002 och 2011före, under och efter börsintroduktionen, samt att undersöka om det finns ett samband mellanföretagets lönsamhet och den strategiska utvecklingen. I grunden finns, enligt Hemtextillförordnade (numera ordinarie) VD Peder Larsson, en bra strategi som inte har ändrats såmycket under perioden. Samtidigt har marknaden och intresset för heminredning mestadels varit stort. Trots goda förutsättningar har Hemtex, framförallt efter börsintroduktionen, haft svårt att bedriva en lönsam verksamhet. Studien ger inte bara inblick i Hemtex situation utan utgör också ett exempel på att en marknadsledande position inte automatiskt är lönsam.Analysen behandlar perioderna före, under och efter börsintroduktionen för att tydligt belysade skillnader som uppstått i företagets strategiska utveckling och tillväxt under perioderna.Som bas har Hemtex årsredovisningar utgjort den empiriska kärnan, dock har inte dessa alltidkunnat förklara varför vissa strategiska val har gjorts och förtydligande av detta fick jaggenom en intervju med Larsson (2012).

Varför Fordonsprogrammet? En undersökning om varför elever

SAMMANFATTNING När våra elever är i femtonårsåldern ställs de inför ett beslut som sannolikt kommer att få konsekvenser för dem under en mycket lång tid. Det är nu dags att välja ett gymnasieprogram där de ska tillbringa de kommande tre åren. Under dessa år kommer i hög grad deras identitet att formas och gymnasieutbildningen ska ge en första inriktning inför deras studie- och yrkeskarriär. Valet som de gör till gymnasiet kan därför ses som ett mycket viktigt val för vad dessa unga människor har tänkt med sitt fortsatta yrkes liv. Syftet med detta examensarbete är att undersöka vilka faktorer som påverkar eleverna när de ska välja ett gymnasieprogram, som lärare på fordonsprogrammet uppfattar jag det som att vi får elever som inte är intresserade av fordon till vårt program. Vad är det egentligen som påverkar eleverna när de gör sina val, är det reklam eller vårt stora medieutbud, har föräldrarnas yrkesval någon påverkan eller kanske kamraterna från den gamla skolan? Med detta i tankarna genomförde jag mina intervjuer med följande frågeställning.

Slaget om budgeten : Kommunikation inom den moderna politiken

Title: The battle of the budget ? Communication in a modern policy (Slaget om budgeten ?Kommunikation inom den moderna politiken)Numbers of pages: 39Author: Niclas KarlssonTutor: Peder Hård af SegerstadCourse: Media and Communication studies CPeriod: Autumn 2009University: Division of Media and Communication, Department of Information Science,Uppsala University.Purpose/Aim: The purpose of the paper is to see how Minister of Finance Anders Borg andthe Social Democratic economic spokesman Thomas Östros communicate their messages tothe public.Material/Method: The material is the minutes of the budget debate in the SwedishParliament. The method is rhetorical analysis and content analysis.Main result: Trust making is very important for both of them, especially when the financecrisis reached Sweden. The most common rhetorical quality is ethos.Keywords: Strategic political communication, rhetorical analysis, political trust..

En studie av den interna kommunikationen på Skatteverket

AbstractTitle:A study of the internal communication at The Swedish Department of Taxes (En studie av den interna kommunikationen på Skatteverket)Number of pages: 36 (52 including enclosures)Author: Emma KreüTutor: Peder Hård af SegerstadCourse: Media and Communication Studies CPeriod: Atumn 2006University: Division of Media and Communication, Department of Information Sciense,Uppsala UniversityPurpose/Aim: To resarch the internal communication within The Swedish Department of Taxes and the relationship between information sender and reciver.Material/Method: By contedning critical discourse analysis on The Swedish Department of Taxes? policy for internal communication and accomplish interviews with co-wokers in position of reciving information, in position of sending information and section managers.Main Results: The co-workers in position of reciving information felt they had a good communicational relastionship with their closest section manager, but not with the upper management.Keywords: Internal communication, communicational leadership, organizational communication..

PR OCH POLITIK : ? PR konsulternas roll i svensk politik

AbstractTitle: PR and Politics- the role of the PR consults in Swedish politics (PR och Politik ?PR konsulternas roll i svensk politik)Number of pages: 34Author: Andia GhafouriTutor: Peder Hård af SegerstadCourse: Media and Communication Studies CPeriod: HT 2006University: Division of Media and Communication, Department of Information Science,Uppsala University.Purpose/Aim: To study the PR functions role in Swedish politics and what role it plays for the democracy.Material/Method: Interviews with PR peopleMain results: That the PR people have the right kind of network and the knowledge about how to influence political decisions and the public opinion. Their methods could be criticized from a democratic point of view since they are professionals and their ability to bring up issues in to the public agenda is stronger than ordinary peoples? ability, which could be discussed if it is fair in a democratic society, that people who get paid have more power to change than those who don?t.Keywords: Public Relations, Communication, Politics, Democracy, Information, Networks.

Slöjan och skolan : en studie av den svenska och franska debatten.

The aim of this essay is to examine how two different schools in Södertälje municipality are working to include and integrate newly arrived high school students in the subject Swedish as a second language. I will do a comparative study in which I study the teachers? completely opposite way of working to integrate newly arrived school students in the subject Swedish as a second language. I have used a qualitative method where I have conducted interviews. My main theory is Peder Haug's (1998) theory.

Undervisning av dyslektiker : En kvalitativ studie av två svensklärares arbetssätt med elever som har diagnosen dyslexi

The purpose of this study is to investigate teachers? efforts to teach students with dyslexia in Swedish. The intention with this study is to get the right tools to work with these kinds of students in a more improved and giving way in the future. My questions of issue are:- How can teachers facilitate the learning process for students with dyslexia?- Are pupils with dyslexia included in the teachers? education in the classroom?- How do the other pupils integrate with the dyslexia pupils in the classroom?- How does the teacher manage the situation to teach the whole class at the same time as he/she helps the pupils with dyslexia?- How do you practice when to assess and rate the students with dyslexia?The method used in this paper is a combination of participant observation and interviews with two teachers and their classes.

Effektiv intern kommunikation : En studie av kommunikation mellan värdar och värdledare i en idrottsförening

AbstractTitle: Effective internal communication ?A case study on communication between a manager and the employees in a sportsclub.Number of pages: 40, without enclosuresAuthor: Susan AnderssonTutor: Peder Hård af SegerstadCourse: Media and Communication Studies CPeriod: Second term 2005University: Division of Media and Communication, Department of Information Science, Uppsala UniversityPurpose/Aim: I aim to do a case study of a work situation, where there is no natural or direct form of feedback between the manager and the employees, and compare the purpose of the information efforts with how it is perceived by the employees.Material/Method: Qualitative research method, including an assembling method in the form of interviews, and a processing method of those interviews.Main results: All the used channels combined together (except one channel) seem to have created the right condition so that the content of the information can be perceived and used as the way it was supposed to, even though there?s no direct feedback of the information. The manager gets feedback indirectly and can therefore adapt the messages, or the information efforts, to the receivers.Keywords: Organizational communication, Internal communication, Information, Feedback..

En vidareutveckling av förvaltningsmodellen vid systemförvaltningsprocessen

Detta arbete behandlar problemområdet systemförvaltning och är en vidareutveckling av förvaltningsmodellen vid systemförvaltningsprocessen. Vid systemförvaltningsarbetet finns det olika förvaltningsmodeller som kan vara ett stöd vid taktisk och operativ styrning samt administrativ kontroll.Systemförvaltningsmodellen består generellt av sju olika rekommenderade delmodeller där bland annat systemförvaltningsprocessen ingår. Modeller för systemförvaltningsprocessen bör förenkla, effektivisera och ge stöd när systemförfrågningar samt systemkrav inkommer från verksamhetsledningen eller systemanvändaren. Undersökningen i detta examensarbete fokuserar på en vidareutveckling av modellen Application Maintenace Cycle (AM/Cycle) som utvecklats av Peder Brandt.Vidareutvecklingen i detta arbete resulterar i en modell för systemförvaltningsprocessen, vilken benämns Application Maintenace Schedule Cycle (AMS/Cycle). Litteraturstudier och intervjuer har påvisat vissa svagheter med modellen AM/Cycle, vilket tagits i beaktande vid vidareutvecklingen av AMS/Cycle.

Vem sa vad? : En kvantitativ innehållanalys av utrikesdepartementets, regeringens och resebyråernas kriskommunikation efter Tsunamikatastrofen.

AbstractTitle: Who said what? ? A qualitative content analysis regarding the UD?s, the government?s and the travel agencies after the Tsunami disaster.Number of pages: 38Author: Malin HanssonTutor: Peder Hård af SegerstadCourse: Media and Communication Studies DPeriod: Autumn 2006University: Division of Media and Communication, Department of information science, Uppsala UniversityPurpose/Aim: The purpose of the paper is to find out what person said what to the media and public after the tsunami catastrophe. The aim is to find out if there is any difference in how the government and communicators talked, and if those differences agree with the public opinion about these persons.Material/Method: The material is interviews with the relevant people on TV news. The first three days are included and the interviews have been transcribed and counted in sentences. The method is therefore quantitative content analysis.Main results: All of the analysed persons used the category Concrete action the most, which is what they are doing at the moment.

Integrering av nyanlända elever

Denna studie handlar om lärares olika perspektiv om hur det är att arbeta med integrering av nyanlända elever och vilka svårigheter som kan uppstå. Undersökningen behandlar fyra olika skolor som arbetar med en förberedelseklass, varav en är i Göteborg och tre i Stockholm. Jag har försökt att få fram lärarnas olika erfarenheter och uppfattningar kring detta fenomen.  För att utföra min studie har jag genomfört kvalitativa intervjuer, främst med förberedelseklasslärare men även med ämneslärare som tar emot dessa elever under och efter deras tid i förberedelseklassen. Den teori som jag har valt att koppla mitt resultat till är Peder Haugs (1998) teori om segregerande och inkluderande integrering. I tidigare forskning har jag med både nationella och internationella synsätt på förberedelseklassen och lärarens roll för de nyanlända eleverna.Resultatet visar att förberedelseklasslärarna ser förberedelseklassen som en viktig startpunkt för dessa elever.

Att kommunicera miljö ?Sällan ett papper på väggen? : En undersökning om kommunikationsstrategier vid implementering av miljömål i två högstadieskolor

AbstractHeadline To communicate the environment, ?Rarely a paper on the wall?, a study about communication strategies when it comes to internalize a policy in two secondary schools.Number of pages 42 (61 including enclosures)Author Fanny PerssonTutor Peder Hård af SegerstadCourse Media and communication CPeriod Autumn 2007/spring 2008University Division of Media and Communication, Department of Information Science, Uppsala UniversityPurpose/aim The purpose of this work was to see what channels of communication are to prefer when working with secondary school pupils, more concrete when speaking about the environment, about the profile of the school and democracy among the pupils.Material/method I am going to visit two secondary schools in the middle of Sweden, one that has an environment certification, and the other one is a regular secondary school. To answer these questions I am going to interview totally four teachers, two from each school, and 12 pupils from each school divided into two groups per school.Main results One of the main results was that the pupils prefer to mix the tutoring for a better way to learn. Another result was that they see their teachers as paragons and that it is more important what the teachers do than what they say.Keywords Environment, Communication, Environment Certifikation, Secondary school, Karl Weick, Communication theory, Understanding, Internalize, Identification, Profile.

1 Nästa sida ->