Sök:

Sökresultat:

2 Uppsatser om Omnikanaler - Sida 1 av 1

Olika syn på saken : En studie om hur optikbranschen påverkar trenden kring e-handeln av glasögon

Denna studie undersöker om det finns faktorer inom optikbranschen som, samt hur dessa faktorer i så fall, påverkar e-handeln av glasögon. Författarna har uppmärksammat en svag trend kring ehandel av optikprodukter. Då mycket fokus de senaste åren riktats mot kontaktlinser väljer författarna istället att grunda undersökningen på glasögon. Idag har få av de traditionella återförsäljarna e-handel och ännu färre erbjuder glasögon på internet. Det teoretiska ramverket baseras på den service-dominerande logiken som på senare år framkommit inom marknadsföringsforskningen.

Morgondagens detaljhandel : En studie om pop-up butiker, showrooms samt omnikanalers betydelse i detaljhandels framtid

ForskningsfrågorHur kommer företag att arbeta med showrooms och pop-up butiker i framtiden?Hur ska företag integrera sina olika försäljningskanaler för att behålla en stark position på marknaden?Syfte Syftet med uppsatsen är att undersöka hur detaljhandeln kommer att utvecklas i framtiden genom användandet av nya kreativa försäljningskanaler, för att nå nya samt redan befintliga kunder. Vidare syftar uppsatsen till att undersöka vikten av att företagens olika försäljningskanaler är integrerade för att kunna möta kundernas efterfrågan. Syftet är även att skapa en förståelse utifrån hur företag, genom sin kanalintegration, kommer att få konkurrensfördelar på marknaden.Metod Uppsatsen är skriven med en kvalitativ forskningsmetod som har en induktiv ansats med deduktiva inslag. Vi har under studien insamlat empirisk data genom semistrukturerade intervjuer samt två fokusgrupper.Slutsats I denna studie kommer vi fram till att pop-up butiker är ett fenomen som kommer bli allt vanligare, då det är en försäljningskanal som har många fördelar.