Sök:

Sökresultat:

3 Uppsatser om Olastad - Sida 1 av 1

Energiförbrukning vid havspaddling

Syfte med denna studie var att undersöka energiförbrukningen vid havspaddling. Energiförbrukningen undersöktes i vila och vid två olika hastigheter (4 och 7 km/h), först med en Olastad och sedan med en lastad kajak (20 kg). Dessutom undersöktes hur det passiva motståndet förändrades vid successivt ökad hastigheten. Studien genomfördes i en försöksgrupp med jämn könsfördelning och med varierande ålder och paddlingserfarenhet.I studiens första del uppmättes försökspersonernas hjärtfrekvens i förhållande till syrgasupptag och koldioxidproduktion vid en successivt ökad belastning i en kajakergometer. För varje försöksperson kunde sedan en korrelationskurva beräknas mellan hjärtfrekvens och syrgasupptag.

Utvärdering av kalibreringsmetoder för modväxlande kammare

Vår uppgift var att praktiskt genomföra och utvärdera två kalibreringsmetoder för modväxlande kammare hos Saab Avionics AB i Linköping. En metod som Saab Avionics använder och en metod enligt europeisk civil flygstandard, EUROCAE ED- 14D kapitel 20.6. Uppgiften löstes genom att utföra mätningar enligt de två kalibreringsmetoderna och därefter analysera mätdata i MatLab. Vi hann med att göra Saab Avionics kalibreringsmetod i samtliga mätpunkter som krävdes för utvärderingen, men bara drygt halva kalibreringen enligt europeisk civil flygstandard. Utifrån de mätningar vi gjort kan vi dra följande slutsatser: Båda kalibreringsmetoderna säger att Saab Avionics modväxlande kammare uppfyller respektive krav när den är Olastad.

Skotares bränsleförbrukning :

In published studies it is found that the fuel consumption on a forwarder is relatively constant, on time basis. A certain variation between different sizes of forwarders occurs as well as between different working elements. The aim of the study was to establish a forwarders comparatively fuel consumption when driving on road and in the terrain, loaded and unloaded, with high and low gear and with high and low speed as well as with hydrostatic and hydrodynamic transmission. A hypothesis was that low rpm gives lower fuel consumption on distance basic, at all trials. The test driving was made with a Hemek 750 which is a three geared hydrostatic machine and with a Hemek 700 which is a hydrodynamic machine with six gears.