Sök:

Sökresultat:

3 Uppsatser om Mytskapande - Sida 1 av 1

Bruce Springsteen och myten om Amerika : en studie av skivomslagsbilder

I uppsatsen behandlas omslagsbilderna till Bruce Springsteens Born In The U.S.A samt singelversionen av titelspåret utifrån teorier kring nationellt Mytskapande, genus och skivomslagskonst.I uppsatsen undersöks hur och i vilket syfte en artist etablerar en image samt hur denna image kan tolkas i flera olika kontexter. Här visas genom semiotisk bildanalys på hur omslagsbilderna driver en aktiv kritisk retorik mot ett politiskt system. Vidare visas på populärkulturens möjligheter att med mytologiserad symbolik och bildspråk aktivt opponera sig mot vedertagna konventioner och sociopolitisk verklighet.Den mytologiska retorikens inneboende tvetydighet och förfogandet däröver lyfts fram, liksom hur en artist genom skivomslagsbilden kan formulera sin identitet för att aktualisera och utmana sociala och politiska konventioner och trender..

Bildbruk i årsredovisningen: en studie om företags medvetenhet i valet av bilder

I denna studie har vi ämnat belysa hur medvetet företag med offentliga årsredovisningar arbetar med att påverka läsarna genom visuellt material i årsredovisningen. Detta har genomförts genom att identifiera vilka budskap dessa företag vill sända genom bildspråket i årsredovisningen, att ta reda på hur medvetna företag är om bildernas förmåga att förmedla ett budskap samt identifiera till vilken utsträckning dessa företag är inblandade i utformningsprocessen. Vi har genomfört en bildanalys av två fallföretags årsredovisningar och genomfört intervjuer med dessa företag samt de reklambyråer som utformat årsredovisningarna. Resultatet från bildanalysen jämfördes med resultatet från intervjuerna. De slutsatser vi kommit fram till är att företagen har förutsättningar för att arbeta medvetet med att skapa myter genom bilder i årsredovisningen, och att förutsättningar och medvetenhet skiljer sig företag emellan..

Get Rich or Die Tryin' : En undersökning av kapitalismen som modern mytologi i samtida självhjälpslitteratur

The purpose of this thesis is to investigate whether or not capitalism, viewed here as the system that is currently the dominant economic system in the Western world, can be seen as a modern myth or not. An author, Brian Tracy, of several popular self-help books is the target of this investigation and the language he uses in his books have been scrutinized in order to see whether or not he uses a religiously influenced, and more importantly, myth-creating language. In order to do so, Bruce Lincolns theories of myth have been used in correlation with Stefan Arvidssons definition ov myths. Also of interest is whether or not Tracy in his books uses any of the instruments of power defined by Michel Foucault to support his claims.The investigation shows that capitalism indeed can be seen as a modern myth. This claim is supported by the facts that Tracy not only uses a language heavily influenced by Christian texts and belief but furthermore because he descirbes himself and the people he claims to have helped in a way that strongly resembles the narratives of myths.